Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rafael Edholms heta känslor besvaras inte

/
  • Daniel (Sverrir Gudnason) blir förvånad när den polske hantverkaren George (Andrzej Chyra) oväntat dyker upp och stör i den romantiska skärgårdshelgen.

På något vis är Rafael Edholm absolut värd en eloge. Mannen verkar hysa en genuin kärlek till genrefilm, och det är det ju inte direkt många regissörer i det här landet som gör.

Annons

Synd bara att dessa heta känslor inte är besvarade. Åtminstone inte än. Hans förra film ”Babas bilar” var en tämligen ojämn actionkomedi i Norrlandsmiljö med tydliga blinkningar till Guy Richie och Quentin Tarantino. Denna följer han nu upp med en thriller och skräckartat drama som inte lever upp till sina enkla, men ändå goda förutsättningar.

I handlingens centrum finner vi den karriärshungrige mäklaren Daniel, som har en affär med chefens fru. Inte helt lyckat förstås, men det struntar han i. Särskilt just denna helg då de i ärlighetens namn rätt osympatiska turturduvorna ska åka ut i Stockholms skärgård för några dagars mys och fysiska aktiviteter i ett av firmans mest natursköna objekt. Dessvärre är de unga tu inte ensamma. En polsk jobbare dyker oväntat upp och stör idyllen med sitt fejande. Dessutom är det något märkligt med denne man rent allmänt. Timid, men ändå hotfullt påträngande skulle man kunna beskriva honom som, och till slut är konfrontationen oundviklig.

Allt detta lät säkert jättespännande på papperet, men tyvärr hettar det sällan till. Upplägget lovar mycket, men anslaget är mjäkigt och spänningen förblir oftast ljummen även om här glimtvis finns en antydan till något bättre. Nu kan jag förvisso tänka mig att Edhom har velat hålla sig på ett mer psykologiskt plan i stället för att vräka på med grälla utbrott, jagande och brutalitet i onödan, men eftersom nu subtiliteterna inte bidrar nämnvärt till att bygga upp stämningen faller mycket platt till marken.

Därför hade det nog trots allt varit bättre om regissören vågat vara lika frispråkig i skildringen av parets handgemäng med tosingen som i nakenaktiviteterna. Det hade åtminstone höjt underhållningsvärdet.

Peter Eliasson

Mer läsning

Annons