Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rubens film är klar för Cannes-festivalen

/
  • En scen ur Ruben Östlunds kommande film ”Play”. Filmen är uttagen att visas under filmfestivalen i Cannes.Foto: Plattform produktion
  • Ruben Östlund får visa sin kommande film ”Play” i klassen ”Director’s Fortnight” under filmfestivalen i Cannes.Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Ruben Östlunds nya film ”Play” är klar för filmfestivalen i Cannes.

Annons

Filmen kommer att visas inom den tunga sidosektionen ”Directors Fortnight” där den får sällskap av filmer från Johannes Nyholm och Jens Assur.

– Det jag är gladast för är responsen från sektionen. Chefen där ringde och sa att ”Play” är den film han önskar att han själv hade gjort, säger en glädjestrålande Ruben Östlund.

”Play”, som får svensk premiär i höst, utspelas till största delen i realtid, och beskrivs så här på distributionsbolagets hemsida: ”Filmen är inspirerad av verkliga händelser där en grupp unga svarta pojkar vid åtskilliga tillfällen rånade andra pojkar i centrala Göteborg. Det uppseendeväckande med rånen var att de startades med hjälp av en skicklig retorisk fälla där hot eller våld inte användes. Det så kallade ’brorsantricket’.”

– Att göra en film som utspelas i realtid var en utmaning. Det finns en dynamik i detta, som ställde helt andra krav på förarbetet, säger Östlund.

– Vi var inte riktigt säkra på om vi skulle hinna bli klara, men det blev ett läge i januari där vi kände att det kunde gå om vi satte fart.

Östlund och hans producent Erik Hemmendorff arbetar nu med den slutliga version, som ska få världspremiär i Cannes den 15 maj. Uttagningskommittén har sett en i princip färdig version.

– Det skiljer möjligtvis några rutor hit eller dit, säger Östlund.

Han gjorde sin Cannesdebut för två år sedan, då ”De ofrivilliga” visades inom sidosektionen ”Un Certain Regard”. Sedan dess har det sagts att festivalens samtliga sektioner varit intresserade av att se hans nästa film, och att få presentera den inom ramen för ”Directors Fortnight” är mycket prestigefullt, även om det inte är en tävlingssektion i sig.

I samma kategori visas även Jens Assurs novellfilm ”Killing The Chickens To Scare The Monkeys” och Johannes Nyholms kortfilm ”Las Palmas”, som blev en stor snackis på internet för några månader sedan.

– Jag blev väldigt glad och kände en stor lättnad när jag fick beskedet, säger Johannes Nyholm.

Vad är viktigast i dag,

internet eller Cannes?

– Båda sakerna är lika roliga men på olika sätt. På nätet finns en annorlunda publik än i Cannes där det kanske är en mer elitistisk cineastpublik. För mig är det viktigaste att folk ser filmen.

Två av Johannes Nyholms tidigare kortfilmer har visats på Cannes filmfestival. 2008 visades hans animerade lerfilm ”Sagan om den lille dockpojken” och året därpå deltog han med skuggspelet ”Drömmar från skogen”.

Mer läsning

Annons