Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Serkis är apa på nytt

/
  • Premiär i kväll. I bioaktuella ”Apornas planet: (R)evolution” porträtterar Andy Serkis chimpansen Caesar. Motspelare är bland andra James Franco.
  • Andy Serkis. Perfomance capture-teknikens okrönte kung.Foto: Dan Steinberg/AP/Scanpix
  • Andy Serkis slog igenom stort när han gjorde rörelserna och rösten till Gollum i ”Sagan om ringen”-filmer.
  • I Peter Jacksons ”King Kong” agerade Andy Serkis bakom den datoranimerade jätteapan.

Vi har sett honom som Gollum och King Kong. Den här veckan är han bioaktuell som schimpansen Caesar. Möt Andy Serkis, performance capture-teknikens okrönte kung.

Annons

Sedan han gjorde Gollum i ”Sagan om ringen”-filmerna förknippas Andy Serkis med performance capture, även om han också ses i konventionella roller i filmer som ”Brighton Rock” och ”Sex And Drugs And Rock ’n’ Roll”.

Nu är Serkis aktuell som schimpansen Caesar i ”Apornas planet (R)evolution” och senare i höst som kapten Haddock i den kommande Tintin-filmen.

– Många ser det som en egen genre, men det är det inte. Det är ännu ett verktyg att jobba med när man gör film, säger 47-årige Serkis till TT Spektra.

Tekniken går ut på att skådespelarna agerar i en tom studio, iförda kroppsdräkter och med en mängd små elektroder över hela kroppen. Med hjälp av den information datorn får från elektroderna kan man sedan skapa karaktärer som både kan se ut som om de vore verkliga, som apan Caesar, eller tecknade, som Haddock.

– Jag ser det inte som att det är någon skillnad mellan sätten att agera. Det man måste lära sig är det tekniska, som till exempel hur en gorilla eller en schimpans uppför sig, säger Serkis.

– Metoden är väldigt känslig, och den läser med lätthet av till exempel ansiktsrörelser. Jag tycker att det lite grann är som att stå på en teaterscen, och jag tror att teaterskådespelare är speciellt lämpade att arbeta med performance capture.

När han gjorde Gollum kallades teknologin för motion capture, eller ”mocap”. Sedan dess har den utvecklats och både regissörer och skådespelare betonar att det numera verkligen handlar om att från grunden skapa trovärdiga karaktärer.

– Jag vet att det i slutänden inte kommer att se ut som jag gör, men när regissören klipper filmen, så gör han det med hjälp av bilderna av mig i min kroppsdräkt. Och en bra regissör ser sedan till att mitt skådespeleri inte försvinner under själva bearbetnings- och animationsprocessen.

Serkis säger att han älskar alla sorters skådespeleri, och han jobbar nu också som andreregissör på inspelningen av ”The Hobbit”. Han har också startat ett produktionsbolag som arbetar med performance capture, och han har ingenting emot att bli ansedd som teknikens främste talesman.

– Industrin omfamnar tekniken mer och mer, den används till exempel i videospel, och skådespelarna känner sig mer och mer bekväma med det – jag känner väldigt starkt för att använda det som ett redskap och jag vill vara med om att utveckla det. Än så länge har det bara börjat.

Gunnar Rehlin/TT Spektra

Mer läsning

Annons