Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folket vs proffstyckarna: 1-0

/
  • Ravaillacz med Tommy Körberg. Han tror att gruppens ”En riktigt jävla schlager” gick till final tack vare att den appellerade till tittarnas humor.

En grupp var hånad, en var helt uträknad. Båda tog sig till final.

Annons

Ravaillacz och State of Drama slog konkurrenter och proffstyckare på fingrarna och knep segern i Melodifestivalens tredje deltävling.

Först en skräll, sedan väntad vinst som ingen ville förutse. State of Drama och Ravaillacz tog sig direkt till final från ett startfält där förhandsfavoriterna hette Amanda Fondell och Eddie Razaz. Ingen trodde på collegerockarna från Borås som slog tillbaka från sin underdogposition och knep den första finalplatsen.

Tommy Körbergs ålderstigna pojkband hånades i pressen för sin humoristiska ”En riktigt jävla schlager”, men fick revansch.

– Jag vet inte vad jag ska säga för det är så omtumlande och konstigt. Men det är ändå glädjande att det finns humor i det svenska folkhemmet, säger Tommy Körberg till TT Spektra på festen efter den tredje delfinalen.

Både Ravaillacz och State of Drama ratades av pressen. Framför allt ”En riktigt jävla schlager” fick skäll av musikkritikerna. Gruppernas avancemang i Melodifestivalen blev en folkets seger över proffstyckarna.

– Vi ville bara göra vår grej, visa upp de olika personligheterna i vårt band och vår musikstil. Det verkar ha fungerat, säger State of Dramas sångare Emil Gullhamn efter succén.

Eddie Razaz på förhand favorittippade låt är skriven av Thomas G:son och Peter Boström. De två schlagergiganterna har tidigare skrivit bland annat Loreens ”Euphoria”, låten som vann schlager-EM i Azerbajdzjan förra året. Peter Boström hade analysen klar efter tävlingen i Skellefteå.

– Jag tycker att människor hemma i stugan verkar ha blivit lite smartare och lite mer ärliga mot sig själva. De röstar på det som känns varmt, säger han.

Enligt Peter Boströms resonemang kan Melodifestivalen vara på väg in i en ny era där artister som försöker gå i Eric Saades fotspår kommer att få det tuffare.

– De artister som har gått vidare hittills är äkta i det de gör. Det är en helt annan grej än att ta en bra artist och göra ett koreograferat dansnummer, det funkar inte längre, säger han.

Sveriges Radios Melodifestivalen-expert, ”Svensktoppens” programledare Carolina Norén, tror att Ravaillacz mycket väl kan ha fått sympati efter att ha sågats i medierna.

– Så fort man har ett uttryck så väcker man känslor. Det är jättemånga som hatar det, men det triggar igång den andra hälften som tänker att ”då ska jag ringa och rösta på det”, säger hon.

Carl Cato/TT Spektra

Mer läsning

Annons