Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Måns är den nya generationens Lill-Babs”

/
  • – För mig är Måns den nya generationens Lill-Babs eller Jan Malmsjö, säger stylisten Rickard Engfors.  Foto: Anders Wiklund / SCANPIX

Annons

Måns Zelmerlöw krossade allt motstånd i Skellefteå.

Hur toppar han den magnifika showen i Globen?

– Vi gör inga förändringar. Numret är redan perfekt, säger stylisten och koreografen Rickard Engfors.

Champagnekorkarna sköt i luften och skumpan regnade över Måns Zelmerlöw och hans entourage under lördagnattens efterfest i Skellefteå. Efter en vecka av tungt favoritskap och laddad nervositet blev triumfen total – och glädjeyran visste inga gränser.

– Allt bara exploderade. Det var så ofantligt mäktigt, jag är så lättad och glad, jublade Måns.

Låten ”Hope & glory”, skriven av Fredrik Kempe och Henrik Wikström, fick taket att lyfta i Skellefteå Kraft Arena och det grandiosa shownumret tog andan ur publiken. Smokingklädde Måns Zelmerlöw hade sex kvinnliga dansare med sig på scenen och koreografin satt perfekt, samtidigt som skärmarna i bakgrunden visade upp avancerade digitala videosekvenser.

Stylisten och koreografen Rickard Engfors – kreatören bakom succéshowen – kunde stolt se hur alla bitarna föll på plats.

– Jag höll tummarna i direktsändning, inte ens jag hade sett de sista ljusförändringarna. Men jag var inte orolig en enda sekund, säger Rickard Engfors.

Den forne dragshowartisten Rickard Engfors är i dag en av artist-Sveriges mest anlitade stylister. Han låg även bakom numret till Måns Zelmerlöws genombrott ”Cara mia” i 2007 års Melodifestivalen.

– Då krävdes det mycket ”coachning” med Måns. Han hade inte hittat sitt uttryck då. Nu är det raka motsatsen, säger Engfors.

Ambitionen med ”Hope & glory”-showen var att etablera Måns Zelmerlöw som en mer världsvan showartist.

– Det har hänt mycket sedan ”Idol”-tiden och ”Cara mia”. Jag ville göra Måns ”vuxnare”.

Utformingen av shownumret utkristalliserades i ett tidigt skede.

– Måns kom till mig och spelade upp låten. Redan innan första refrängen såg jag framför mig exakt det svenska folket fick se i rutorna i kväll.

– Jag fick känslan av ett ”championship”, en kamp... Vi ville lägga ribban ett snäpp högre, göra något nytt och internationellt gångbart.

Även lite inspiration från James Bond?

– Det kom in efterhand, när vi började tänka på kläderna. Och Måns har varit med hela vägen, han har stenkoll.

Under repetitionerna i Skellefteå justerades ljussättning och kamerainstruktioner in i det sista, samtidigt som Måns Zelmerlöw gick på sparlåga och mimade flera gånger.

– Det var bara strategiskt, så att Måns inte sjöng sönder rösten. Han är så otroligt trygg i det han ska göra, vilket ger oss andra förtroende, säger Engfors som är mäkta imponerad av den 22-årige Lundapågen.

– För mig är Måns den nya generations Lill-Babs eller Jan Malmsjö. Av alla artister jag har jobbat med är han och Carola de enda som är så enormt fokuserade. Jag har träffat Carolina Klüft, hon har samma inställning.

Hur toppar ni det här i Globen?

– Enkelt svar: vi ska i-n-t-e toppa det. Det går inte att tillföra mer, numret är perfekt.

Och om ni får åka till Moskva?

– I Eurovision får man tyvärr inte göra samma monumentala shownummer. Där måste vi ha två personer mindre på scen, det är krav att alla ska sjunga med mera. Därför måste numret omformas, om vi skulle hamna där. Och jag har en plan för det också, säger Rickard Engfors och ler stort.

Nils Johansson

nils.johansson@ttspektra.se

Mer läsning

Annons