Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carola har inte förlorat feelingen

/
  • Fullblodsproffset. Carola gav järnet under sin show ”Elvis, Barbra & Jag”, som hade turnépremiär i Gävle konserthus i går kväll.
  • Vråla Caråååla! Ja, nog är hon fortfarande het som artist och sångerska.

Det började med ett bildspel på storbildsskärm, ”The Carola Story”, från ax till limpa, och sedan gick ridån upp för supertalangen. Hon som med åren blivit en ikon bland sångerskor i den svenska artisthistorien.

Annons

Det var premiär för hennes turné med låtar från Elvis och Barbra Steisands fantastiska skattkammare och hon kom in i en tunn svart skinnrock och högklackade skor. Förväntningarna torde ha varit på höjdpunkten i det praktiskt taget fullsatta konserthuset.

Och visst, hon gav järnet från början till slut, detta fullblodsproffs i en välgjord och underhållande show med hög igenkänningsfaktor vad beträffar låtvalet.

Starten hade knappast kunnat vara klösigare med ”Suspicious Minds” och ”Burning Love” i adrenalinstinna Carola-tolkningar som hyste all respekt för originalen.

Därefter på med en långklänning som täckte fotknölarna och plötsligt såg Carola ut som en sjöjungfru med glittrande fjäll när hon passionerat sjöng Streisands underbara ”Woman In Love”, låten som bröderna Gibb i Bee Gees levererade. I det fallet har Carola och Barbra en sak gemensamt.

I ”Happy Days Are Here Again” blev det för en stund uppsluppet innan så det undersköna återtog befälet i och med ”Somewhere (there’s a place for us”, ursprungligen från West Side Story.

Tillbaka bland Elvis-materialet klämde hon i med en av mina personliga favoriter (fast i Righteous Brothers tidigare version) ”You’ve Lost That Loving Feeling”. Därefter headbangade (!) Carola i rockrökaren ”Watch Closely Now” för att sedan göra sin släpiga tolkning av ”Heartbreak Hotel” rent teatraliskt följt av känsloladdade ”In The Ghetto”, som bara är hur stark som helst.

Ja, så fortsatte det hela en timme till med bland annat ett akustiskt medley där Carola dammade av en lång rad klassiska Elvis-hits innan hon faktiskt nådde fram till kvällens höjdpunkt bland låtar. Hur i allsin dar kunde hon skippa sin första genombrottslåt, ”If I Can Dream”, i låtvalet till nya plattan? Den borde åtminstone varit med som ett bonusspår. När hon nu gjorde den på scenen fick jag ståpäls, för att utnyttja en sliten Gunde Svan-klyscha.

Slutklämmen fördelade hon förtjänstfullt med ”That’s Alright Mama” (Elvis) och ”The Way We Were” (Barbra).

Tillsammans med Sebastian Robertssons tajta kompband och en skicklig kör så blev det en scenshow som inte lämnade så mycket i övrigt att önska. Carola har nått det stadiet då hon är bättre live än på skiva. ”Glory Glory Hellelujah”... Uppsala nästa.

Carola dammade av en lång rad klassiska Elvis-hits innan hon faktiskt nådde fram till kvällens höjdpunkt

Mer läsning

Annons