Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festivalen tar nya tag

/

Efter ett svagt andra år var Get­away Rock Festivals existens rejält hotad. Nu är det dags igen.

Annons

Nu satsar man istället ett år till i ny regi av det tyska eventbolaget FKP Scorpio. Förhoppningsvis ska den stora festivalarrangörerna rädda festivalen som var illa däran förra året.

I oktober förra året meddelade FKP Scorpio, som bland annat arrangerar Hultsfredsfestivalen, att man skulle gå in som ny arrangör för Getaway. Efter det första succéåret, 2010, gick festivalen med en mångmiljonförlust andra året på grund av minskat besökarantal.

Festivalen hade också börjat dras med ett dåligt rykte då man inte lyckats betala flera av de som jobbade med festivalen. Gunnar Lagerman, ny festivalgeneral, menar att FKP Scorpios inte var medvetna om de problem som festivalen drogs med när man tog över.

– Bolagets ambition är att göra fler festivaler och vi såg Getaway som ett bra komplement till Hultsfredsfestivalen. Sen visste vi inte innan hur illa ställt det var med festivalen när vi tog över. Hade vi vetat det så hade vi nog inte gjort det och då hade Getaway inte funnits längre, säger Gunnar Lagerman.

Men någon större lärdom har man inte dragit av de förra arrangörernas misstag. Istället säger Gunnar att de ska lita på sin egen erfarenhet som festivalarrangör för att Getaway ska bli så bra som möjligt.

FKP Scorpio arrangerar cirka femton festivaler runt om i Europa i år och har totalt sett stått bakom ett hundratal festivaler genom årens lopp. Själv har Gunnar Lagerman jobbat med festivaler sedan 1984 då han var med och startade Hultsfredsfestivalen.

Men lite förändringar kommer vi i alla fall se från de två tidigare åren.

– En tydlig skillnad är att vi har utökat festivalen med en scen. Sedan vill vi höja servicenivån för besökarna med till exempel flera vattentoaletter och varmvattendusch på campingen. Det är ju alltid trevligare med vattentoalett än en bajamaja och dessutom kommer det inte att kosta något extra för besökaren som det kan göra på andra festivaler, säger Gunnar.

Förväntningen är att Getaway 2012 kommer att sälja mellan 11 000 och 12 000 biljetter som försäljningen ser ut i dagsläget. Kapaciteten för området vid gasklockorna ligger runt 15 000 besökare.

Men att expandera större än så är man från FKP Scorpios håll inte intresserade av. Man är nöjd med området ute på Brynäs.

– Det är ett väldigt bra område. Det finns en hel del befintliga byggnader så att vi inte behöver bygga några tält. Regnar det så blir det heller ingen lera på området eftersom det är asfalterat där. Nackdelen är att det är lite långt mellan camping och själva festivalområdet, säger Gunnar.

Mer läsning

Annons