Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gessle känner sig kluven inför succén

/

Annons

Världsturnén fortsätter. 14 spelningar i Sydamerika, 3 i Sydafrika och 15 i Europa väntar för Roxette. Per Gessle njuter men är kluven – gamla hits eller få utlopp för sin kreativitet, det är frågan.

Per Gessle är ett framgångsfreak, det är så han beskriver sig själv. Roxette är just nu ute på en världsturné som bara växer och växer, nya spelningar tillkommer hela tiden. För några år sedan såg det inte ut att kunna bli en fortsättning på Roxettesagan. Marie Fredriksson drabbades av en hjärntumör i september 2002 och ingen visste om hon skulle klara av att stå på en scen igen. Dessutom var ju frågan om Roxette hade kvar sin dragningskraft från fornstora dagar.

Det har visat sig att Marie mår bättre och bättre och att hennes självförtroende växer av att publiken fortfarande vill höra de gamla låtarna.

Roxette har så här långt avverkat länder som Kina, Ryssland, Spanien, England, Australien och Sverige och har ändå Sydamerika, Sydafrika och många europeiska länder kvar att besöka.

– Vi hamnade i klicken av gamla artister som helt plötsligt säljer mycket biljetter. Det har blivit så att förutom Lady Gaga och Coldplay är det nästan bara gamla artister som säljer ut de stora fotbollsarenorna runt om i världen. Det är ju helt fantastiskt, säger Per Gessle.

Tidigare samma dag har han twittrat: ”Yeehaa!”. Apropå att ”It’s Possible” just nu ligger på BBC Radios a-lista och därför spelas väldigt mycket. Så även de nya låtarna funkar, vilket glädjer list- och popnörden Per Gessle.

– Det har inte funnits någon enstaka låt som inneburit en slags ketchupeffekt för oss. Det som drar publik är nog att vi har släppt 47 singlar och att 35 av dem har varit ganska stora hits. Vi kan spela två timmar med våra hits och det är nästan inga artister som kan det i dag, menar Per Gessle som menar att tålamodet från branschen är ett helt annat i dag, det är få artister som får möjlighet att långsiktigt bygga upp sitt eget sound.

Per Gessle är 53 år gammal och njuter verkligen av den fantastiska framgångstripp Roxette är ute på just nu. Men han funderar mycket på hur musikindustrin ser ut och på faktumet att USA är både ”ängeln och djävulen” för Roxette.

Det är framgångar i USA som påverkat duon allra mest och ”It must have been love” spelas fortfarande dygnet runt av minst två radiostationer i det stora landet.

Men marknadsföringen har aldrig lyckats i USA, låtarna är stora och kända, men ingen kopplar ihop dem med Per och Marie och bandet Roxette. Så återtåget över världen är inte mer än inne och snuddar vid USA med spelning på Beacon Theatre i New York. Så är det bara.

Då är Per Gessle mer ”låg” över att albumet som företeelse håller på att försvinna, liksom skivomslagen.

– Fundamenten i hela min verksamhet har förändrats och det gör att jag inte riktigt känner mig hemma. Jag vill ha en fysisk skiva och jag vill att hela världen ska vilja ha det, säger Per Gessle som tillägger att han är väl medveten om att han lever i en ”löjlig bubbla” som är färgad av nostalgi.

Senare i år kommer soundtracket till Jonas Åkerlunds nya film, ”Small apartments” och musiken är en logisk fortsättning på soloprojektet Son of a Plumber enligt honom själv.

– Det är jättekul att jobba med Roxette så klart men vi åker inte runt för att plugga en ny platta. Det folk vill höra är våra gamla hits så då måste jag bestämma mig om det är det jag vill göra, hålla på att älta sina gamla dängor eller om man vill spela ny musik, säger Per Gessle och fortsätter:

– Jag kan känna att det finns ett behov av att göra något annat som känns lite mer framåt marsch rent konstnärligt och kreativt. Egentligen är det samma sak med Gyllene, vi har pratat om att vi eventuellt skulle göra något framöver. Men även om vi gör ett dubbelalbum så vill ju folk höra ”Leva livet” och ”Sommartider”.

Om framgångarna skulle ta slut hade popälskaren Per Gessle inte gjort vad som helst för att klamra sig fast.

– Jag kan inte se mig själv spela mina låtar på en pub någonstans, bara för att få ut min musik. Då hade jag fått hitta ett annat sätt att få ut det kreativa i mig, det som måste ut, och ett annat sätt att få framgång. Jag söker mig dit där det går lätt och jag kan aldrig bli en sån som bara sitter hemma på kammaren och skapar för min egen skull. Bekräftelse och respons betyder väldigt mycket och har man väl fått smaka på det vill man bara ha mer!

Mer läsning

Annons