Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårda toner på Hoforsrocken

/

Trots det fina vädret får man väl ändå säga att det var en ganska dålig uppslutning till årets upplaga av Hoforsrocken. Speciellt med de fina bokningar arrangörerna mäktat med till årets festival. Är folk från Gävle och Sandviken för lata för att ta sig till Hofors? Eller saknas det kanske en mer bredd och variation på artisterna som bokats. De flesta banden rör sig i gränslandet mellan hårdrock, punk och metal.

Annons

Ramblin Romeos utgör då ett skönt avbräckfrån den annars dominerande hårda skolan av rock och punk. Deras amerikanska landsvägsrock passar utmärkt medan solen över Hofors Folkets Park går ner mellan träden. Skutskärsbandet figurerade nyligen i finalen av P4 Gävleborgs Svensktoppen nästa och bjuder på fin balladen "Outsider" som handlar "om en vän som fick ämna in kepsen alldeles för tidigt".

Rebel Collective, Itchy Daze, Drunken Autopilot, Ink Stained Promises och Keep rising är några av de hårda lokala banden som uppträder under kvällen. Rebel Collective är tunga men inte utan att man i flera av låtarna känner av ett visst sväng. Itchy Daze hör till den mer hårt punkiga rockskolan som lovar gott med den nya låten "Get it" som har ett skönt riff. Hoforsbandet Drunken Autopilot har spelat här förut och bjuder på finfin dödspunk även om man kunde önska lite mer energi från bandmedlemmarna på scenen.

Mer energi ger dock Gävlebandet Ink Stained Promises prov på när de ger sin egen version av metalcore på dens stora scenen. Sångaren Thomas Fredriksson bjuder på ett imponerande growlande som spänner från mörkt grummel till ljust vildvittreskrik. Keep Risings brutala hardcorepunk är en av kvällens riktigt stora behållningar. "Fuck storstad", skriker sångaren och får bra respons från den röjanden publiken framför scenen.

Speltiderna är perfekta med 30-40 minuter var för de lokala banden. Det ger publiken ett bra smakprov på den lokala talang som finns att tillgå. Längre tid får dock Hoforsrockens två stora bokningarna Imperial State Electric och Entombed. Båda går dock på scenen cirka 20 minuter för sent efter långa soundcheckar. Rockräven Nicke Anderssons Imperial State Electric hör till en av de mer poppigare bokningarna trots sin ganska starka förankring i 70-talets amerikanska rock n' roll. Anderssons låtskrivande håller en hög lägstanivå och låtarna är svåra att inte ryckas med i. De kör ett kort men imponerande proffsigt set som ger mersmak.

Entombed må verka stå långt ifrån Nicke Anderssons band musikaliskt men de båda har en koppling då Nicke tidigare spelat trummor i bandet. Förhoppningen var nog därför hos många att han skulle göra ett gästspel på lördagens konsert men publiken får nöja sig med ett kort inhopp där han körar till Entombeds cover på Rocky Ericksons "Night of the Vampire". De svenska dödsmetalpionjärerna går på till ljudet av kyrkklockor och gör någon ingen i publiken besviken under sin drygt timmeslånga spelning. "Det här hade jag inte väntat mig", skriker den karismatiske sångaren Lars-Göran Petrov om publikens entusiasm.

Mer läsning

Annons