Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Instrumental poesi på CC-Puben

/

CC-Puben fick igår kväll besök av gitarrvirtuosen Erik Borelius och hans nya band House of Sound, varav gitarristen Jonas Hedlund dessutom är Gävlebo.

Annons

De kom igång punktligt på utsatt tid, och när de drog igång gjordes det med sådan volym och intensitet att hela ljudbilden färdades långt utanför lokalen.

Publiken diggade inte; de njöt – och om man var på plats förstod man genast varför. Även på scenen var det idel inlevelse medan spår på spår av folkjazzig strängsymfoni flödade fram ur högtalarna.

Det handlade inte bara om skickligt gitarrspel och träffsäker användning av effektpedaler, utan kanske främst om skickligt kompositionsarbete. De olika stämmorna gick in i varandra och kompletterade varandras tongångar och rytmer på ett sätt som gjorde det omöjligt att lyssna oberört. Rytmiskt och lekfullt framfördes både gamla och nya låtar, och det var intressant att höra den musikaliska resa som pågått sedan åttiotalet och nu gjorde en mellanlandning i detta nu hos oss i Gävle.

Under de instrumentala låtarna vaggades man in i en bergsäker förvissning om att sång vore överflödigt – för att sedan få denna övertygelse motbevisad av upptäckten att den harmoniska lyrik som blandades in i vissa låtar enbart lade ännu en dimension till dynamiken. Samtidigt var det så långt från ”gitarr-skryt” som man rimligen kan komma. Musiken måste snarare beskrivas som instrumental poesi, om något.

Blir det bättre än så här? Det är tveksamt.

Christina Smedbakken

Mer läsning

Annons