Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jazzfinal med skarpa kontraster

/
  • Felisia Westberg. En av mångastarka medlemmar i gruppen Kojan.
  • Äras den som äras bör. Joel Svensson prisas med årets ungdomsstipendium av Gävle JazzClub och konsert­huset.

Annons

Gävle JazzClubs säsongsavslutning gick i såväl den unga jazzens tecken som i 1940-talsstil. Inledde gjorde gruppen Kojan från Fridhems Folkhögskola i Svalöv. Sedan följde utdelningen av Gävle konserthus och Gävle JazzClubs ungdomsstipendium. Årets mottagare var gitarristen Joel Svensson som direkt efter ceremonin lierade sig med sin farfar, gitarristen Nicke Svensson från Söderhamn.

Kojan blev en positiv upplevelse. Deras avdelning innehöll egna tonsättningar av kända poeters alster, som Karin Boye och Thomas Tranströmer. Konserten kunde liknas vid ett väluppbyggt crescendo som startades från noll för att avslutas med en eruptiv upplösning. De åtta musikerna var också tonsäkra sångare i grupp eller när Ylva Holmdahl och Anna Trap greppade solistmikrofonen. Den starka gruppkänslan nådde verkligen ut. Klangbilden varierades kraftigt bland annat när barytonsaxofonisten Erik Boman spelade basklarinett. Tenorsaxofonisten Ebba Rubensson satte också färg.

En stark lagdel var rytmsektionen som innehöll två musiker från Gävle, basisten Felisia Westberg som även trakterade flöjt och pianisten Pontus Wiklund. Han borde ha fått större utrymme. Gitarr spelade Viktor Löfvenius. En dynamisk musiker hade man i trumslagaren Josefin Runsten. Hon kunde verkligen lyssna in musiken. I det fria spelet slogs man av hennes musikalitet. Jag fick snabba paralleller till Jon Fälts spelsätt. Högt betyg!

Att Joel Svensson fick årets ungdomsstipendium var motiverat. Han är redan en jazzmusiker på hög nivå. Tillsammans med farfar Nicke spelades en föreställning av genuin jazz upp. Det var melodier från 1940-talet och ett par decennier framåt i tiden. Från Woody Hermans band lånade de ”Four Brothers”. Coleman Hawkins släppte till ”Stuffy”. Mer överraskande inslag kom när de gick igång på Erik Franks dragspelsklassiker ”Novelty Accordeon”. Den satt som en smäck på den mycket stora publiken. Joel svarade också för en solouppvisning när han tolkade Jimmy van Heussens ballad ”Darn That Dream”. Glömmas skall ej heller gitarristernas assistenter basisten Bengt Engqvist och trumslagaren Steve Persson.

Göran Olson

Mer läsning

Annons