Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyrisk sång till läckert pianospel

Det var en samstämd tilldragande konsert som sångerskan Anneli Evaldsson och hennes grupp serverade på Living-room.

Annons

Stockholmstjejen har verkligen förvissat sig om jazzens nerv och uttryck. Chosefritt och nog så läckert presenterade hon nummer från den outslitliga amerikanska sångboken.

Hennes textning var intimt hudnära och närvarande. Titlarna What A Difference A Day Made och You And The Night And The Music som öppnade kvällen initierade direkt hennes höga klass. Smått klösig blev Anneli i Work Song som Oscar Brown Jr. hade en hit med på det svängiga femtiotalet. They Can’t Take That Away From Me visade hennes balans och härliga rytmik. Den stora hjärtevärmaren för mig blev Haven Gillespies sällan spelade ballad You Go To My Head. Här skapade hon gåshud.

Annelis pianist, den vikarierande 18-årige Leo Lindberg måste nämnas. Jag vill inte vara storvulen men den här killen ska den svenska jazzens inte släppa sitt tag om. Genialt agerade han som uppbackare. I sina solon höll han en nivå som få andra svenska pianister hållit i samma ålder, Bengt Hallberg undantagen. Här hördes en stjärna i antågande.

Hördes gjorde också flera i den nog så pratsamma publiken. Förmodligen firades fortfarande bandylaget Saiks senaste viktoria. Pinsamt att höra folk alldeles i närheten av estraden skråla och skåla under pågående nummer. Bristande respekt för musiker?

Basisten Lars Ekman och trumslagaren Sebastian Ågren visste hur man lyssnar in den här typen av jazz. Deras lyhördhet vittnade om professionalism. Solistiskt var de ypperliga. Sebastian som var på sin gamla hemmaplan bevisade tydligt sin höga klass. Det brukar han också göra när han spelar med Norrbotten Big Band och Håkan Broströms New Places Orchestra. Tänk så många bra trumslagare Sandviken fostrat.

Mer läsning

Annons