Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Röstningsrekord, skrällar - men också tittarstorm

/
  • ”Om två veckor kommer tittarna tycka att de nya reglerna är glasklara”, säger Christer Björkman, Melodifestivalens producent.
  • Caroline af Ugglas, som här jublar med dottern Edie Lee, visade sig passa utmärkt i schlagersammanhang och nådde Andra chansen.

Annons

Årets första deltävling av Melodifestivalen väcker blandade känslor.

– Om två veckor sitter allt, säger producenten Christer Björkman.

Premiären för Melodifestivalen 2009 blev en afton full av överraskningar. Oddsmakarnas favorit Shirley Clamp kom sist, medan Globenfinalisterna Alcazar och Emilia dansade hela natten i efterfestens epicentrum.

– Det var på tiden. Vi är såå värda det här, säger Alcazars Tess Merkel.

Lördagens tv-sändning, med Petra Mede som debuterande programledare, blev också en röstningssuccé för SVT.

– Vi slog nytt rekord i kväll. Över 700 000 telefonröster kom in, rekord för den första deltävlingen, säger festivalproducenten Christer Björkman.

En anledning till de många telefonrösterna kan vara det förändrade regelsystemet med dueller.

Men enligt Eva Hamilton, verkställande direktör på SVT, ligger inga vinstmotiv bakom.

– Nja, fördelen är att det blir en jämnare spridning av rösterna under sändningen. Till skillnad från de kommersiella kanalerna bryr vi oss inte om ökade telefonintäkter, men visst är det roligt att Radiohjälpen får in mer pengar, liksom Telia, säger Eva Hamilton.

Samtidigt blir regelsystemet hårt kritiserat av många tv-tittare, som tycker att artistduellerna sänker tempot i sändningen. Även betydelsen av den internationella juryns val har skapat mycket förvirring.

– Det tar alltid tid att få flyt, med ny programledare och nya regler. Det här var en typisk ”förstavecka”. Om två veckor kommer tittarna tycka att de nya reglerna är glasklara, säger Christer Björkman.

Resultatet i Göteborg – med triumfer för högoddsare som Emilia och Caroline af Ugglas – orsakade en chock hos den församlade presskåren.

– Det var en svår delfinal att tippa på förhand, den krångligaste någonsin, säger Aftonbladets schlagerkrönikör Markus Larsson.

Shirley Clamps bottenplacering indikerar att den traditionella svenska schlagerlåten inte längre är lika gångbar.

– Balladtraditionen är söndertuggad, nu kommer det nya. Och det kommer att handla om l-å-t-a-r i årets Melodifestival - inte om artisternas kändisskap. Man ska vara försiktig med att använda sig av ”skrällar” redan nu. Det ordet har tappat all betydelse när vi är framme i Globen, säger Markus Larsson.

Även Christer Björkman ser resultatet som ett trendbrott, helt i linje med SVT:s ambition att förnya Melodifestivalen och gallra fram låtar som lämpar sig bättre i schlager-EM.

– Det här bevisar att schlagerpubliken inte alls är så konservativ som många tror. En väldigt bra början på turnén, en kickstart. Vi kommer ha många Eurovisionlåtar i Globenfinalen, säger Christer Björkman.

Mer läsning

Annons