Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sextett som det slog gnistor om

/

När Gävle JazzClub drog igång sin höstsäsong i konserthuset var det unga musiker som stod för menyn.

Annons

Med tre blåsare i fronten plus komp bjöd Soundstream Jazz Sextet på en föreställning där deras spelglädje hade inspirerats av jazz modell femtio-sextiotal. Med andra ord hade man vaskat fram guldkorn från en av jazzens viktigaste ådror.

Vitaliteten och skaparlustan kom verkligen till känna när de improviserade partierna kom i fokus. Improvisationen är jazzens kännetecken och gruppen snålade inte på den varan där ensemblespelets energi gav gåshud.

Jonne Bentlövs trumpetspel var på spets. Han är ett löfte som inom en snar framtid har en given plats i den inhemska trumpethegemonin. Men det är inte enbart han som står på tröskeln till ett definitivt genombrott.

Trombonisten Peter Fredriksson som kommer från Sandviken är en begivenhet av stort mått. Hans flexibla spel med en utsökt ton i botten har redan satt sig i respekt i Stockholms kokande jazzliv.

Just nu anfaller en uppsjö av unga spelare den inhemska jazzens arenor med lyckat resultat där Soundstream Jazz Sextet har en framskjuten position.

Altsaxofonisten Gustav Rosén var på ett lysande spelhumör såväl i ballader som i snabba tempon. Han hade också komponerat den vackra balladen Sång Till Mormor Maj. Pianisten Philip Neterowicz var glänsande i Come Closer och inte bara där. Vilken begåvning! Ledaren basisten Martin Sundström svarade för ett bra solo i Whisper Not och samspelet med stilriktige trumslagaren Carl Ottosson skall premieras. Trumspelet var storartat och solot i Mancinis Moon River rev ned applåder i mängd.

Han spel visade den utveckling som instrumentet genomgått det senaste decennierna i vårt land. Idag gör man lyhörd musik på instrumentet istället för att enbart agera time keeper.

Den här gruppen måste komma tillbaka efter kvällens uppvisning.

Göran Olsson

Mer läsning

Annons