Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slaget är redan vunnet för Lady Gaga

/

Pr-geni, modeikon, hitmaskin. Lady Gaga förnekar sig inte. Med den smarta lanseringen av nya skivan ”Born This Way” har hon redan krossat alla spekulationer om en Gaga-backlash.

Annons

I svensk och internationell press har plattan redan fått mer än godkänt. Fyra stjärnor i Aftonbladet och Expressen, fyra i brittiska The Guardian, åtta av tio i musiktidningen NME.

Den backlash som vissa förutspådde känns plötsligt väldigt avlägsen. Lady Gaga har levererat – och det på ett så effektivt sätt att hon hållit intresset för plattan vid liv under hela våren. Först kom singlarna, sedan pytsades låtar ut via Itunes och den 18 maj lades hela skivan ut i förväg på Spotify – fast bara för Premium-användarna.

– Det är så en modern artist måste göra för att hålla vårt intresse uppe. Det är jättesmart av Lady Gaga, konstaterar Hanna Fahl, musikjournalist på Dagens Nyheter.

Inte undra på att Stefani Joanne Angelina Germanotta petat ned Oprah Winfrey från förstaplatsen på tidskriften Forbes lista över världens mäktigaste kändisar. Hon har ända från första början arbetat med en mycket medveten pr-strategi, där det visuella uttrycket och relationen till fansen är nästan lika viktiga som musiken. Med konsekventa budskap om rätten att vara annorlunda har hon knutit sina ”små monster” till sig.

– Lady Gaga är fullständigt fenomenal som pr-strateg. Hon har varit enastående på att odla sin relation till fansen och att stringent fortsätta att vara deras, säger Lina Thomsgård, pr-konsult som bland annat jobbar med Robyn.

Trots att Lina Thomsgård själv jobbar i branschen kunde hon inte låta bli att ryckas med när Lady Gaga uppträdde i Stockholm förra året:

– Jag satt där i Globen med en knögglig liten monsterhand i skyn och ylade och ville ingenting hellre än att vara en misfit när hon spelade.

Monsterhanden är signifikativ i sammanhanget. Lady Gaga visar ofta hud när hon uppträder, men spelar inte på sexighet på samma sätt som många av sina kvinnliga kollegor. Hon har i stället valt att vara en utflippad modeikon med köttklänningar, Kermitkostymer och nunnedok på repertoaren.

– Hon har tänjt på gränserna för hur extrem en mainstream-popstjärna kan se ut. Det jag själv tycker är mest intressant med hennes stil är att det inte finns något inställsamt i den. Hon är lika avklädd som Britney Spears, men för konstig för att bli en klassisk sexsymbol, säger Linda Leopold, chefredaktör för Bon.

Lady Gaga har gjort avtryck i samtiden – så rejält att det inte ens behöver vara en katastrof om ”Born This Way” blir en kommersiell flopp.

– Hon kommer att få hur många chanser som helst. Även om hon skulle floppa med den här skivan så kommer folk att vara redo att bygga upp henne igen lagom till nästa album, säger Hanna Fahl.

Sara Ullberg/TT Spektra

Mer läsning

Annons