Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tack och adjö, alla talangsåpor!

Kärleksaffären mellan tv-tittarna och talangsåporna är av allt att döma över. ”X Factor” blev ett sista, misslyckat försök att rädda förhållandet. Nu måste skivbolagens talangscouter åter kavla upp ärmarna och jaga nya förmågor.

Annons

Det är inte du, det är jag. Det är jag som fått andra intressen och behov än att hånskratta åt nervösa tonåringars falsksång och gråta glädjetårar åt nykrönta popstjärnor i konfettiregn.

TV-tittarna har gjort slut med talangsåporna. Samtidigt som 2,5 miljoner människor i förra veckan troget bänkade sig framför SVT:s ”På spåret” sågs avsnittet av TV 4:s ”X Factor”, där de tre finalisterna skulle utses, av 616 000 personer.

”X Factors” exekutiva producent, Pelle Porseryd, är trots blygsamma tittarsiffror inte beredd att kalla programmet en flopp.

– Däremot hade vi så klart hoppats på att så många som möjligt skulle följa programmet, säger han.

Det har varit ett utdraget farväl. I mer än ett års tid har svenska folket med all önskvärd tydlighet försökt att skaka av sig de efterhängsna talangprogrammen.

”Men jag kan ändra mig!”, har såporna vädjat. ”Se bara på mina roterande publikläktare i ’True Talent’, mina snurrande jurystolar i ’The Voice’, snälla hör min nya signaturmelodi!”

Och så har det startat igen. Ännu ett försök. Men lik förbannat har det slutat med otrohet, när just ”På spåret”, ”Moraeus med mera” eller ”Doobidoo” svassat förbi och frestat med trygghet och fredagsmys.

Svunna äro de tider då talangsåpornas rafflande finaler sågs av närmare två miljoner tittare. Sedan 1,8 miljoner människor såg Erik Grönwall bli 2009 års idol har det gått stadigt utför.

Enligt Resumé har ”X Factor” haft i snitt 100 000 färre tittare per program än vad ”Idol” hade under sin sista och tittarsiffermässigt sämsta säsong. Fredagsfinalerna har legat på runt 800 000 tittare. Och då ska man ha i åtanke att ”X Factor” enligt TV 4 är den dyraste satsning kanalen någonsin gjort.

– Jag tror inte att TV 4 är nöjda med det, och jag tvivlar på att man kör ett varv till, säger Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision.

Samtidigt betonar hon att siffrorna sannolikt beror på flera saker. Folk är förvisso trötta på talangjakter, men dessutom har tv-tittandet förändrats över åren i takt med att utbudet ökat.

– Det är betydligt svårare i dag att uppnå de riktigt stora publikmängderna, konstaterar hon.

I fredags korades den första, och inte osannolikt även sista, svenska ”X Factor”-vinnaren, Awa Santesson-Sey.

Pelle Porseryd vill dock ännu inte svara på om programmet läggs på den där berömda isen efter bara en säsong:

– Vi måste avsluta den här säsongen först, som vi alltid gör med alla våra program.

Skivbolagsdirektören Bert Karlsson, som lanserade talangfabriken ”Fame Factory” i TV 3 2002, är övertygad om att några års uppehåll från talangprogrammen väntar. Och han är inte sen att såga ”X Factor”.

– Det har ju misslyckats totalt. När ett band som man sätter ihop av sådana som inte gått vidare blir en av semifinalisterna... Ja du förstår ju själv, säger Bert Karlsson med ett skratt och tillägger:

– Sedan det här med en kändisjury. De är bra på mycket, men de är inte alltid bra på att hitta rätt artister.

Många stjärnor har ändå fötts ur det här förhållandet mellan röstande tittare och talangprogram. Det just nu klarast lysande exemplet är att årets schlager-EM vanns av en artist som kommit fram tack vare detta format, Loreen som kom fyra i ”Idol” 2004.

Nästa års Melodifestival leds av Danny Saucedo, som kom sexa i ”Idol” 2006, och Gina Dirawi, som gick till slutaudition i samma program 2009. Bland de tävlande återfinns ”The Voice”-artisten Mary N’Diaye, ”Popstars”-killen Martin Rolinski, ”Fame factory”-talangen David Lindgren, ”Made in Sweden”-sångerskan Janet Leon, och så Erik Segerstedt, Eddie Razaz, Amanda Fondell och Robin Stjernberg från ”Idol”.

Vad händer med Melodifestivalen om talangjakterna försvinner?

– Vi har haft stor nytta av de här programmen ända sedan ”Fame Factory”, medger Melodifestivalens producent Christer Björkman, som ändå inte är särskilt orolig för framtiden.

– Mycket av ansvaret läggs nu tillbaka på skivbolagen. Den här uppgiften som programmen har fyllt är ju den uppgift som skivbolagen har haft, att scouta nya artister och hitta ny talang. De har haft det väldigt bekvämt de senaste tio åren.

Just nu råder det ingen akut brist på fräscha begåvningar, enligt Björkman. Det finns att ta av även om de närmaste åren blir talangjaktsbefriade:

– Jag tror att det är bra om det blir en paus på något år eller två, för nu är det en mättnad som känns väldigt väldigt tydligt.

Så farväl, talangsåpan. Det har varit några fina år. Men våra vägar skiljs här.

Therese Lindström/TT Spektra

Mer läsning

Annons