Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Welcome to Gavle, Mr Nice Guy!

/

Annons

Dagen D närmar sig.

Och stämningen i publikhavet torde nå kokpunkten vid pass halv elva på torsdag kväll kommande vecka.

Då äntrar han nämligen stora scenen vid Gasklockorna i Gävle, skräckrockens fader Alice Cooper, 63.

Den karismatiske amerikanen (uppväxt i Detroit, Los Angeles och Phoenix där hans far arbetade med indianer) är årets motsvarighet till Slash. Det största affischnamnet till andra upplagan av Getaway Rock Festival, vars general Tomas Jernberg fick klartecken från sin drömartist redan i januari.

– Det känns ofattbart, säger Jernberg.

Mannen, myten, legenden... skräckpionjären med ormarna, tortyrredskapen, han som ägnar sig åt blodiga avrättningar på scenen och ligger bakom underbara klassiker som ”School’s Out”, ”Poison”, ”Elected” och ”No More Mister Nice Guy” är ute på en skandinavisk miniturné. Denna inleds för övrigt på Gröna Lund i morgon, på samma plats där han spelade redan i juli 1975!

Alice Cooper var från början namnet på hans band, som tidigare i år tog plats i rockhistoriens finrum, Rock and Roll Hall of Fame. Gruppen började spela ihop i slutet av 1960-talet men splittrades tio år senare varpå frontfiguren Vincent Furnier sedan dess gjort solokarriär under namnet Alice Cooper.

”Lite tamt, Alice”. Så kritisk var rubriken på undertecknads recension efter Coopers uppträdande inför en jättepublik på Eldorado-scenen på ”Peace & Love”-festivalen i Borlänge för fyra år sedan. Jag skrev nämligen så här:

”För mig var det självklart en upplevelse att för första gången beskåda honom live, även om hans försök att chocka nu känns tama och urvattnade. Alice Cooper har ju själv också sagt att det knappast går längre i en tid då verkligheten hunnit ifatt och gått förbi hans konst.”

– Det skulle bara se fånigt ut om jag gjorde en visuell halshuggning på scenen när vi numera kan se sådana terroristaktioner på TV, har Cooper förklarat.

I ”I Love The Dead” lät han sig ändå hängas på scenen, denne pionjär i obskyr rockteater. Bödlar och diverse makabra våldsamheter i anslutning till ”Only Women Bleed” och ”Dead Babies” var andra spektakulära rysare. Det eminenta kompbandet gav järnet så att det ekade långt bortom Domnarvets stålverk.

Cooper, dirigent med käpp och svärd, bjöd då på en resa bakåt till storhetsperioden 1971–75 då han gav världen sådana, mer eller mindre, briljanta album som ”Love it to Death”, ”Killer”, ”School’s Out”, ”Muscle of Love” och ”Welcome to my Nightmare”. Produktiviteten var enorm med dussinet lp-plattor på mindre än tio år.

Visste ni förresten att Alice Cooper var nära (nåja) att döda Elvis Presley under ett möte med legenden i Las Vegas för 40 år sen. Sedan han blivit inbjuden till Elvis hotellrum räckte rockkungen över en laddad pistol till honom och bad honom att hålla den mot hans huvud.

– Jag visste inte vad jag skulle göra, har skräckmästaren berättat för en reporter på den engelska tidningen Daily Mirror. Jag stod där med pistolen i min hand och räknade med att en av hans livvakter skulle komma in vilken sekund som helst och se mig hålla den där pistolen i handen och sedan skjuta mig.

– En liten röst i mitt vänsteröra sa: ”Fortsätt, döda honom, du har alltid velat vara den som sköt Elvis Presley”. I det andra örat hörde jag en annan röst som sa: ”Du kan inte döda honom, det är Elvis Presley”, berättade Cooper vidare för Daily Mirror.

Men scenen var uppenbarligen ett trick från Elvis sida. Bara ögonblicket senare ska han ha sparkat loss pistolen och tagit ett rejält tag om Coopers hals samtidigt som han ska ha sagt: ”Det är så man stoppar en man med en pistol.”

Den sedan länge helnyktre Alice Cooper har funnit ett surrogat för sitt drickande och kan ibland gå en runda tillsammans med skräckinjagande motståndare som Annika Sörenstam och Jesper Parnevik.

2003 fick Alice Cooper sin välförtjänta stjärna på Hollywood Walk Of Fame.

På torsdag händer det. I Gävle! Sommarens höjdpunkt i Gävle.

Mer läsning

Annons