Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musikalen värd en jätteapplåd

/
  • Två tongivande aktörer ui ”Cabaret”. Camilla Lénström som Sally Bowles och David Tanzilli som författaren Cliff Bradshaw.
  • En sån konferencier: Jacob Westin plockar fram några av sina cirkuskonster i föreställningen.
  • Camilla Lénström ger järnet. I andra aktens vesrion av titellåten ”Cabaret” imponerar hon väldeliga.

Vilken fullträff för Lyriska Sällskapet!! Det var fest, det var bra spel, härliga sång- och dansnummer, burleskt i nattklubbsmiljö ...det var kort sagt KABARÈ!

Annons

Jag kan inget annat än applådera uppsättningen av klassikern som baseras på romanen ”Farväl till Berlin” från slutet av 1930-talet. Historien i sig är hur fascinerande som helst från ett Tyskland som är under fasansfull förändring med allt tätare stöveltramp från hakkorsbesudlade medborgare.

Produktionen i Gävles gasklocka förvaltar godset på bästa sätt. All heder till regissören Joakim Lindblad som uppenbarligen gjort ett ”hästjobb” för att det ska fungera så bra som det nu gör. Betänk att det i många fall handlar om renodlade amatörer som startat på ruta ett i denna musikal- och teatervärld. Många har aldrig varit med om något liknande, men har lagt ner kropp och själ i projektet. Hårt drillade av Lindblad, att ge sitt yttersta och i vissa fall litet till.

– Nu är mitt jobb slut, konstaterade en lättad Joakim Lindblad efter gårdagskvällens premiär inför proppfulla läktare.

Inalles 360 personer och vid dags dato har omkring 2 000 biljetter sålts. Det behövs minst lika mycket till för att fylla ut alla tolv föreställningarna, men det lär nog gå vägen efter att mun-mot-mun-metoden kommit igång.

För jag kan inte tro annat än att premiärpubliken gick hem mycket nöjda med vad de fått se. Balansgången mellan teater och musikal kan vara nyckfull och det känns i sanningens namn litet humorlöst och saggigt på sina ställen, men så är storyn och det är praktiskt taget förbjudet att peta i originalet.

Konferencieren Jacob Westin är förbluffande bra, karismatisk nästan som Joel Grey i filmversionen och han får dessutom visa prov på sina cirkuskonster. Ett fynd helt enkelt.

Camilla Lénström gör rollen som Sally Bowles lika övertygande som jag hoppats på. Hon är ju den som har mest erfarenhet av sådana här sammanhang och när hon ger järnet i titellåten i slutet av akten så är det rysligt bra.

Sara Kreft är en teaterbegåvning in spe. Att hon kan sjunga visste vi förut, men att hon kan agera så professionellt även i övrigt är värt en extra applåd bara det.

Samma gäller David Tanzilli i rollen som Cliff Bradshaw, amerikanen som reser till Berlin för att skriva färdigt en roman. Även han röjer dolda talanger.

Rolf Wickenberg står för skönsången i föreställningen. Han spelar tyske juden Herr Schultz och är intet ont anande vad som komma skall. ”Det kommer att ordna sig”, tror han och vägrar fly landet sedan äktenskapsplanerna med hyrestanten Fräulein Schneider (Sara Kreft) gått i stöpet av nämnda skäl.

Fina insatser även av det övriga sällskapet, inte minst den dansante transvestiten Viktor, spelad av Simon Kling.

In summa: Klart sevärt!

Mer läsning

Annons