Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ödessommar för Hultsfred

/
  • Folkert Koopmans, FKP Scorpios ägare, tänker bygga upp Hultsfredsfestivalen på lång sikt. Först efter två, tre år räknar han att gå med vinst.

Ytterligare en ödessommar väntar för Hultsfredsfestivalen. Nye ägaren FKP Scorpio ser festivalen som en utmaning, men för kommunen är festivalen viktigare än så – den är helt avgörande för framtiden.

Annons

Veckan innan Hultsfredsfestivalens 25-årsjubileum i fjol briserade bomben. Trots miljoner i stöd från kommunen tvingades arrangörerna lägga ned verksamheten. Men Hultsfredsfestivalen reste sig oväntat när varumärket köptes av den tyska festivalarrangören FKP Scorpio, och återuppståndelsen var ett faktum när FKP Scorpio och Hultsfreds kommun valde att ingå avtal.

Kommunstyrelsen i Hultsfred fattade ett enigt beslut att godkänna investeringsstöd på 2,7 miljoner kronor per år i tre år. Att man kunde trygga den fortsatta utvecklingen av Campus Hultsfreds utbildningsplatser fällde avgörandet.

– Festivalen har funnits i 24 år och är en del av de eftergymnasiala utbildningarna som vi driver i Hultsfred. Det finns en stark koppling mellan festivalen och utbildningarna. Det var ett kraftfullt argument för att vi skulle ge oss in i avtalet. Vi lider väldigt mycket av att många ungdomar flyttar efter gymnasiet, säger Lars Rosander, centerpartistiskt kommunalråd i Hultsfred.

Trots festivalens tunga förflutna tror nya ägaren FKP Scorpio att man kan säkra Hultsfredsfestivalens framtid.

– Nu är den i mina vana händer och jag satsar mina egna pengar. Alla vinster vi gör kommer gå tillbaka in i bolaget FKP Scorpio Hultsfred AB. Den tidigare festivalarrangören var lat, organisationen alldeles för stor och vinsten hamnade i en massa sidoprojekt, säger Folkert Koopmans, FKP Scorpios ägare.

Koopmans har beräknat att det kommer ta två till tre år att vinna tillbaka publikens förtroende och återetablera Hultsfredsfestivalen. Inför årets festival har FKP Scorpio budgeterat för en ekonomisk förlust på nästan en miljon euro, motsvarande cirka 8,9 miljoner kronor.

– Jag tror att vår lineup är tillräckligt bra för att locka 15 000 besökare, men om vi till exempel bara skulle locka mellan 5 000-6 000 besökare gör vi en ekonomisk förlust på 750 000 euro. Vi är förberedda. Utmaningar är kul och jag oroar mig inte alltför mycket. Jag arrangerar många festivaler i Europa som går bra ekonomiskt. FKP Scorpio klarar sig via de andra festivalerna, säger han.

Lotta Glimstedt/TT Spektra

Mer läsning

Annons