Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avslut och nystart för Assassin’s Creed

/
  • Ubisoft har fler kvinnliga chefer än något annat stort spelföretag. And­reane Meunier leder utvecklingen av Assassin’s Creeds multiplayer.Foto: Thomas Arnroth
  • I fjärde och sista delen av Assassin’s Creed hamnar spelaren i 1500-talets ­Konstantinopel.

Med Assassin’s Creed: Brotherhood avslutar Ubisoft berättelsen om lönnmördare i renässansens Europa och Mellanöstern.

Annons

Men samtidigt öppnar man dörren till spelseriens framtid och en helt ny onlinevärld.

För miljontals spelare började allt hösten 2007. Trots en del brister och bitvis tråkig gameplay fanns där tillräckligt för att skapa ett av de senaste årens största spelfenomen – Assassin’s Creed.

Ubisoft har lyckats skapa en unik mix av spänning, action och en väl berättad historia, som dessutom är förankrad i historien. Utvecklarna har ansträngt sig till det yttersta för att återskapa autentiska miljöer, framför allt från renässansens Italien.

Nu är det dags för det fjärde och sista spelet i serien, Assassin’s Creed: Brotherhood, där alla lösa trådar ska knytas ihop och diverse slutstrider avgöras. Den här gången är det 1500-talets Konstantinopel som är huvudscenen för intriger och lönnmord.

Men självklart tar det inte slut på riktigt. Inget spelföretag i världen lägger ner en så framgångsrik serie som den här. Med tiotals miljoner spel sålda och ett av spelvärldens mest kända varumärken blir det självklart en fortsättning. Och början på den är kanske den helt nya onlinevärld som följer med.

– Vi försöker göra något som är lika bra som de bästa onlinespelen där ute, men ändå något som är väldigt mycket Assassin’s Creed, säger onlinechefen Andreane Meunier.

– Där ska finnas action och strider, men också den historiska exaktheten i miljöer och känsla. Dessutom ska onlinevärlden knyta samman alla Assassin’s Creed-spel, vare sig de spelas på konsol, Facebook eller i mobilen. Det finns en rad kärnvärden för spelet som vi tar med oss och hoppas att fansen gillar.

Hoppas och hoppas förresten, det handlar snarare om att ha total koll på vad fansen gillar. Meunier och hennes kollegor har byggt sin multiplayer utifrån vad dessa fans vill ha.

– Vi har en nära dialog med många av dem. Vi låter dem testa spelet, tittar på vad de gör och får kommentarer av dem. Det är som ett samarbete där vi visserligen gör spelet, men där fansen är med och bestämmer. Det gör oss rätt trygga med att spelarna faktiskt kommer att gilla produkten.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons