Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bröderna tar revansch

/
  • I Payday ska man råna en bank, men förutsättningarna för rånet förändras hela tiden.
  • Ulf och Bo Andersson tittar fram bakom masken. På E3 var det premiär för deras nya spel Payday.

För två år sedan försattes spelföretaget Grin i konkurs. Ulf och Bo Anderssons livsverk gick i graven och 250 personer blev ­arbetslösa. Nu är bröderna tillbaka med actionspelet Payday.

Annons

Frågan är om inte Ulf och Bo Andersson var de gladaste spelutvecklarna på hela E3. 2009 gjorde bröderna en spektakulär konkurs. Deras företag Grin hade då 250 anställda och gjorde spel åt storförlag som Sega, Capcom och Square Enix. Men lågkonjunktur, dålig tajming och kanske även bristande kvalitet på vissa spel gjorde att företaget gick omkull.

– Det var ett trauma, inget snack om saken. Men bara efter tre dagar hade vi bestämt oss för att satsa på spelutveckling igen. Antingen kunde vi ägna hela livet åt att försöka laga det som gått sönder, eller så kunde vi starta något helt nytt. Vi valde det senare, säger Bo Andersson.

På E3 var det premiär både för deras nya företag Overkill – med i sammanhanget blygsamma 20 anställda – och deras första spel, Payday: The Heist.

Payday är ett actionspel där man samarbetar på ungefär samma sätt som i Left 4 Dead. Fast här slåss man inte mot zombier utan försöker råna en bank tillsammans i ett scenario som ändras dynamiskt efter hur man spelar.

– Alla vill göra den här sortens spel, men bara några få har vågat. Vi valde att satsa allt på en idé vi trodde helhjärtat på.

Spelet släpps enbart för digital nedladdning på Playstation Network för Playstation 3 och Sony Online för PC.

– Responsen har varit fantastisk. Folk gillar verkligen spelet. Det känns så otroligt kul. Det är vår egen payday nu, säger Bo Andersson med E3:s bredaste leende.

Mer läsning

Annons