Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kärleksaffär med nya däck

/

Med fjärde versionen av Xbox eget racingspel, Forza motorsport, visar Turn 10 att de är bäst i sin genre.

Annons

Här finns en del brister, men är inget snack om att spelstudion både kan sin sak och älskar bilar. Det är en kärlek som riktigt bubblar ur spelet och smittar av sig, även på den som bryr sig måttligt om bilar.

Nyheterna är dock inte lika stora som vi varit vana vid från Turn 10, men det kanske är naturligt? Vi hade exempelvis 400 bilar att välja mellan redan i Forza 3, hur skulle de kunna toppa det? Inte heller är det särskilt många nya banor.

Den största förändringen är däckfysiken, som nu ska vara helt realistiskt. Bilen släpper direkt om man pressar den för hårt. Får man sladd är den väldigt svår att häva. Spelet har därför blivit svårare, samtidigt som realismen också gör spelet enklare. För nu belönas man om man handskas med bilen efter fysikens lagar.

Forza överöser spelaren med ”achievements”, bonusar och nya bilar. Vilka lopp som blir tillgängliga avgörs av vilken bil du väljer och efter bara några timmar har du ett tiotal bilar i ditt stall. Allt från moderna europeiska småbilar till amerikanska muskelbilar från 60-talet. Underbart.

Men det finns några minus: man får inga poäng för annat än att köra i karriärläget. Det är ingen variation i väderleken. I Forzas värld varken regnar eller snöar det, inte heller är det natt. Likaså är motståndet under spelets första hälft väl enkelt. Att man kan använda Kinect för att se åt sidan samt bläddra i menyer tillför just ingenting. Samarbetet med tv-programmet Top Gear känns påklistrat och Top Gear-banan, med sina mer lekfulla utmaningar, är inte särskilt kul. Och till sist – det borde vara förbjudet att köra bil till så här dålig musik.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Mer läsning

Annons