Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En spelproducent som sover dåligt

/
  • Svenska Battlefield 3 blir av allt att döma ett av höstens bäst säljande spel i världen.
  • Producenten Patrik Bach har blivit kändis i spelvärlden i takt med att Battlefield 3 blivit allt hetare.Foto: Digital Illusions

Hollywoodversionen av Millenniumtrilogin i all ära, men årets största svenska underhållningssuccé blir Battlefield 3. Spelet är förhandsbokat i flera miljoner exemplar, världspressen skriver och de svenska utvecklarna är stolta. Och lite tagna på sängen.

Annons

Få spelintresserade har missat att Sveriges största spelföretag Digital Illusions, Dice, ligger bakom spelet Battlefield. En spelserie som alltid varit hyllad av kritiker och omtyckt av spelare, men som ändå lirat lite i skuggan av spelvärldens riktigt stora actionspel.

Men den tiden är över nu. Under året har Dices nya spel Battlefield 3 vuxit från intressant till glödande hett. Få tror kanske att Battlefield 3 ska sälja bättre än nya Call Of Duty: Modern Warfare 3, men matchen mellan spelen verkar för första gången bli jämn.

Spelets producent Patrik Bach både njuter och lider.

– Vi har ju alltid tyckt att Battlefield är bäst. Så nu när resten av världen verkar tycka samma sak känns det å ena sidan helt naturligt, men å andra sidan också konstigt, säger han.

– Vi är ju rätt svenska när det kommer till kritan. Vi är inte vana vid att folk tycker att det är något särskilt med oss. Det är kul när det händer, men också ganska nervöst. Jag är helt säker på att spelet är riktigt bra, men jag sover inte särskilt bra på nätterna.

För den som inte har testat Battlefield och Call Of Duty kan spelen te sig mycket lika. Båda är actionspel i första personsvy som utspelar sig i en modern krigsmiljö. Men Call Of Duty handlar om att skjuta sig fram, man mot man med snabba belöningar för individuella prestationer. Battlefield handlar mer om strategi och lagspel – och att själv ratta allt från flygplan till stridsvagnar.

– Battlefield har ett djup som många andra actionspel saknar. Det låter dig spela hur du vill, oavsett spelstil. Tycker man om att hjälpa andra så kan man spela Battlefield utan att skjuta ett enda skott, och ändå få lika många poäng som andra.

Och det är här Bach känner lite oro inför premiären av spelet 27 oktober.

– Jag kan känna mig lite rädd att folk inte ska ha fattat vad Battlefield är. Vi är visserligen bättre än Call Of Duty, men vi är inte samma sak.

Det sista halvåret med Battlefield har dessutom bjudit på helt nya upplevelser för Bach och kompani. Dice ägs av Electronic Arts, världens största spelföretag, och sedan i somras har bolaget satsat enorma marknadsföringspengar på spelet.

– Det är en märklig upplevelse när man säger något i stil med: ”Vi borde kanske ha reklam på Times Square?”, och några veckor senare har vi det. Det är omtumlande.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Mer läsning

Annons