Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett konstnärligt blodbad

/
  • En berättelse om hårband. Afro Samurai har hårband nummer två, hans ärkerival Justica har hårband nummer ett.
  • Förutom att hämnas på Justice vill Afro ha hans hårband. Konstigt? Inte i det här spelet.
  • Slize mode. I vissa lägen blir bilden i Afro Samurai svartvit, mest för att blodet ska synas bättre.
  • ”Vi har försökt att hålla oss så nära originalet som möjligt, därför har också blodet en framträdande plats”, säger Daryle Tumacder, som varit med och utvecklat Afro Samurai.Foto: Thomas Arnroth

Annons

En svart samurai med afro. Sprutande blod som konst. När japansk manga görs för amerikansk publik händer det saker, men kan det vara något för Sverige?

Ska man göra ett blodbad kan man ju lika gärna göra det snyggt, eller hur? Nya mangaspelet Afro Samurai gör inget för att dölja blodet; tvärtom, här sprutar den röda vätskan i fontäner. Ibland, när man är i något som kallas slize mode, förvandlas spelbilden till svartvit så att det röda blodet ska framträda ännu tydligare när man skär motståndaren i bitar som om de vore en stor julskinka.

Spelet kommer dock undan med sitt ultravåld, eftersom det finns en tydlig och konstnärlig grundtanke. Baserat på Takashi Okazakis mangaserie och senare anime med samma titel, utvecklas det i USA av Namco Bandais nya amerikanska utvecklingsbolag. Här sändes också den tecknade serien 2007.

– Vi har hållit oss nära originalet, det handlar inte om att göra något som är spekulativt eller verklighetstroget. Det är vackert våld och konstnärligt blod, en stil som finns sedan länge inom animen, säger Daryle Tumacder som arbetar med spelet.

Säga vad man vill om det, Afro Samurai bjuder i alla fall på en intressant mix av japansk och amerikansk kultur. För medan samuraikulturen och blodsfascinationen är uppenbart japansk, är spelets hjälte och det mesta av musiken väldigt amerikansk och urban. Afro Samurais röst görs av Samuel L. Jackson och det är en hel del motherfucker och andra svärord som levereras. Musiken är en mix mellan hiphop och japansk filmmusik gjord av RZA från hiphopkollektivet The Wu Tang Clan.

Det låter visserligen rätt coolt, men kan det här spelet verkligen vara något för andra än mangaseriens fans?

– Förhoppningsvis, men å andra sidan har den tecknade serien massor av fans och det är dem vi har tänkt på när vi gjort spelet, säger Tumacder något kryptiskt.

Och oavsett vad man tycker om våldet – man kan hugga sönder motståndarna med snygga snitt, varvid deras kroppar delas dramatiskt, om än inte särskilt realistiskt – så är spelet riktigt snyggt. Det är gjort med en teknik som kallas cellshading, vilket ger karaktärerna i spelet svarta konturer i en stil som i princip ser handtecknad ut.

– För att skapa figurernas rörelser har utvecklarna och grafikerna kollat på mängder av gamla samurai- och kung fu-filmer. Den här stilen hade vi aldrig fått till om inte vi som gör spelet verkligen hade en kärlek till genren.

Mer läsning

Annons