Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fear vill sprida fruktan

/
  • Kanske var det allt blod som fick de australiska myndigheterna att dra åt sig öronen.
  • Flickan i rött ser ensam ut och ledsen ut, men hon heter Alma och är inte alls att leka med.

Annons

Spelet Fear2 har inga blygsamma ambitioner. Trender, skräckfilmer och skräckserier från hela världen ska kokas samman till en riktigt otäck brygd.

Första indikationen på att det faktiskt kan bli läskigt på riktigt är att spelet var nära att totalförbjudas i Australien.

Pressvisningar har nog sina fördelar, men det är inte en bra miljö för att bli rädd. Att tillsammans med ett 60-tal andra journalister trängas runt ett antal skärmar för att provspela skräckspelet Fear2 är alltså inte riktigt optimalt, för att ta till i underkant. Att lokalen är beckmörk hjälper inte.

Några som dock verkar ha blivit rejält skraja är den myndighet i Australien som ger spel deras åldersgränser. Där blev Fear2 först klassat som för otäckt för att ens släppas. Först efter övertalningskampanj från Warner Bros fick spelet godkänt att släppas med 15-årsgräns. Nu är Australien visserligen känt för sina hårda regler, men kanske ger det en hint om att utvecklarna gjort något rätt?

– Skräck är rätt svårt, det är ingen tillfällighet att det finns så få bra skräckspel, säger Dave Matthews.

Han är producent på Monolith, företaget som även gett oss spelen i Condemned-serien. Fear 2, vilket har undertiteln Project origin, är i allt väsentligt just del två i ett äventyr. Spelet börjar där del ett slutade, och utan att gå in på detaljer är det även i fortsättningen den tämligen ondskefulla flickan Alma som har huvudrollen. Det är henne och ett stort gäng av våldsamma varelser man slåss mot.

Om det är läskigt vet jag alltså inte i skrivande stund, däremot vet jag att det är våldsamt, blodigt och fullt av influenser både från amerikansk och asiatisk skräckfilm.

– Skräck är ingen liten subgenre inom kulturen längre, det är en stor trend. Vår ambition med Fear2 är att blanda från hela världens skräckfilmer och skräckserier och låta det smälta samma till något nytt.

Ingen liten ambition?

– Nej, men å andra sidan handlar skräck om något väldigt basalt. Jag tror att det som gör skräck så populärt är att så många av oss vill utsätta oss för den så grundläggande, mänskliga känslan som skräck och rädsla är, utan att för den skull behöva ta några risker. Rädsla ger en kick helt enkelt. Och vill ha kicken på ett tryggt sätt.

Vilken slags skräck är mest effektiv, den mer blodigt våldsamma eller den som bygger på osäkerhet och rädsla för det okända? Ert spel verkar innehålla båda?

– Ja, som sagt försöker vi hämta influenser från alla håll, men något skräckspel som bara bygger på blod och våld är det inte. Personligen tycker jag att den där krypande rädslan är bäst, den som har lite övernaturliga inslag och där man hela tiden är osäker på vad som ska hända. Det är den vi siktar på främst med Fear2.

Det räckte i vart fall att skrämma myndigheterna i Australien.

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons