Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Garageutveckling för nya Rayman

/

Rayman har lämnat de galna kaninerna bakom sig och är på nytt hjälte i ett eget spel. Men den verkliga nyheten är spelmotorn som ger kreatörer chansen att utveckla spel utan att behöva bry sig om tekniken.

Annons

Ett av spelvärldens problem är bristen på originalitet. En av orsakerna är att stora spel görs av stora team, och där någonstans i lagarbetet försvinner lätt det originella.

När Raymanskaparen Michel Ancel skulle ge sin spelhjälte en nystart, 15 år efter debuten, hittade han och teamet på Ubisoft en annorlunda lösning på problemet: Spelmotorn Ubiart som gör att diverse kreatörer själva kan designa spel utan att behöva bry sig särskilt mycket om tekniken bakom det.

– Det bygger på samma princip som det som kallas ”open source” i it-världen, alltså en källkod som vem som helst kan jobba med. Det gör att mycket små team med utvecklare, animatörer och kreatörer kan jobba tillsammans även i ganska komplicerad spelutveckling, säger Ancel.

Det nya Raymanspelet heter Origins, där titeln syftar både på en återgång till original-Rayman och en mer originell version av Rayman.

– Banorna har producerats enligt en slags garagemodell där kreativiteten kunnat flöda mycket friare än normalt. I framtiden kommer vi också att kunna ta in konstnärer och tecknare som inte jobbar i spelbranschen och låta dem göra banor.

Rayman har alltid tillhört b-kändisarna i spelvärlden, och de senaste åren har han mest varit bifigur i de framgångsrika Raving rabbids-spelen. Nu ska han alltså tillbaka i rampljuset igen. Oavsett om han lyckas stiga i kändisnivå eller inte kommer hans nya spel förhoppningsvis bidra med en ny och välbehövlig dos kreativitet i spelbranschen.

– Vi kommer att fortsätta använda den här metoden för att utveckla vissa spel. Här finns en möjlighet att skapa det oväntade, säger Michel Ancel.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Mer läsning

Annons