Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krigsrealism med en besk eftersmak

/
  • Hank Kiersey började sin militära karriär 1976 som fallskärmsjägare och har arbetat både som lärare på West Point och livvakt i Irak. Numera är han militär rådgivare till spelutvecklarna bakom Call of Duty. ”Det är min uppgift att få spelkänslan att ligga så nära verkligheten som möjligt”, säger han.Flygstriderna över Stilla havet är spektakulära, särskilt som japanska kamikazepiloter deltar i striderna.
  • Call of Duty: World at War inleds med en scen där amerikanska soldater torteras av japaner.Kanske historiskt korrekt, men scenen känns ändå spekulativ.
  • När man inte strider i Stilla havet tar man sig an östfronten och strider som ryss hela vägen från Stalingrad               till Berlin.Nya Call of Duty: World at War utspelas bland annat i Stilla havet där man strider som amerikan mot         japanerna.

Annons

Sverige var orsaken till att Tyskland startade andra världskriget. Och man borde avrätta tonåringar som dödar andra med vapen. Det är två åsikter från överstelöjtnant Hank Keirsey. Orsaken att man ska känna sig orolig? Han är militär rådgivare till spelet Call of Duty.

Krigsspel med höga ambitioner på realism har alltid militärer anställda som rådgivare. Så även mästerliga Call of Duty, vars lönelista rymmer arméveteranen och överstelöjtnanten Hank Keirsey.

En intervju med honom är intressant, för man vet aldrig vad han ska säga. Han svarar dessutom gärna på frågor som man inte ens ställt. Ofta skrattar man, men blir minst lika ofta oroad.

Det är Hank Keirseys jobb är att se till att Call of Duty-spelen känns äkta. Något han uppenbarligen gör bra, för spelserien är ohotad i den genren. Orsaken till oron? Avgör själv, här är några av citaten från min intervju med honom i Leipzig i augusti.

Om nya Call of Duty: World at War:

– Andra världskriget var en enastående insats, ett krig som skapat en över 60 år lång bubbla av fred i Europa. Det har aldrig hänt tidigare. Ni grabbar krigar alltid med varandra, det är vad ni gör här. Ni svenskar drog ju runt i hela Europa på 1600-talet, ni var den dominerande miltära kraften.

– Faktum är att ni lekte med tyskarna, även här i Leipzig. Och faktum är att det är ert fel att tyskarna satsade på sin armé och slutligen startade andra världskriget. De var så arga på er att de startade kriget, men då drog ni er ur. Vad har ni att säga om det?

Angående debatten om våldsspel och om de påverkar ungdomar att begå våldshandlingar:

– Call of Duty handlar om ett krig som utkämpades för att ge världen fred. Spelet ska ge folk chansen att uppleva intensiteten i krig utan att behöva riskera livet eller känna smärtan när granatsplitter sliter upp ett sår i halsen. När man har spelat Call of Duty borde man lämna spelet med en känsla av heder och värdighet.

– Ungdomar som tar med sig ett vapen till skolan och skjuter folk är redan så knäppa att man borde ta livet av dem (put hem to sleep). Jag vet att ni inte gör sådant längre i era länder och jag är ingen talesman för tonårsavrättningar, men man borde göra det. Den som påstår att ett spel som Call of Duty kan ha något med sådana gärningar att göra är helt fel ute.

Antagligen har Hank Keirsey helt rätt. Men när jag sätter på Call of Duty: World at War första gången och spelet inleds med en högst spekulativ scen där en japansk soldat torterar en amerikansk är det svårt att värja sig mot tanken att det är historien genom Kierseys ögon man matas med.

Det leder kanske inte till tonårsvåld, men lämnar en besk eftersmak.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons