Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var din egen speldesigner

/

Annons

Första delen av Little Big Planet var på många sätt en försmak. Det var förtjusande snyggt och mysigt mitt i en ganska hård spelvärld och visade att även gulliga spel kan locka storpublik. Men där fanns också ett byggläge som visserligen var kul, men också lite knepigt.

I Little Big Planet 2 får vi ett trevligt plattformsäventyr, som är lite tuffare än föregångaren. Om det bara är den delen man är ute efter får spelet knappt godkänt faktiskt. Som jag ser det är äventyret i själva verket bara introduktionen till spelets kärna – ett helt nytt byggläge där du som spelare kan skapa dina egna spel av nästan vilket slag som helst.

Fast det kräver tålamod. 52 lektioner finns det att ta och jag behöver dem alla för att komma igång. Men efter några timmar börjar man få fason på skapandet, och sitter där och snickrar på egna spelidéer med filmsekvenser och allt. Den tillfredsställelse man får av att göra även det simplaste spel är nästan magisk. Och det är här som Little Big Planets storhet finns – i alla banor som användarna gör. För den som älskade förra spelet är det inget snack om att tvåan är köpvärd. För den som absolut inte vill bygga egna banor utan bara spela på redan färdigsnickrad plattform är det kanske lika bra att leta fram första delen på extraprishyllorna.

Thomas Arnroth/TT Spektra

Mer läsning

Annons