Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens första rumpstyrda spel

/
  • I Rayman Raving Rabbids är det de galna kaninerna som har huvudrollen.
  • ”Wii gav oss en kick, och jag tycker att det märks i spelet att vi var glada när vi gjorde det”, säger Adrian Lacey, speldesigner på Ubisoft i Paris. Foto: Thomas Arnroth
  • Raving Rabbids-spelen har gått från att vara ett i mängden till att vara ett av de viktigaste spelen till Nintendo Wii. Det är ett av få spel som inte producerats av Nintendo själva som lyckats hantera den rörelsekänsliga handkontrollen på ett riktigt bra sätt.
  • Rayman Raving Rabbids: TV party styrs med balansbrädan från Wii fit. En kul idé som fungerar bra – förutsatt att man får tag i Wii fit. Spelet är konstant slutsålt i hela Europa och tar slut i butikerna på bara några timmar.

Redan ätit för mycket julmat och godis? Då är det kanske dags att röra på rumpan.
I nya Rayman Raving Rabbids: TV party för du göra just det. För det här är världens första rumpstyrda spel.

Annons

Trots att Nintendo Wii fullständigt krossar både Xbox360 och Playstation3 i försäljningsstatistiken lider konsolen av ett stort problem, nämligen bristen på bra spel från tredjepartsutvecklare. Eller på ren svenska: Det är nästan bara Nintendo själva som lyckats göra riktigt roliga spel till konsolen.

Det finns dock ett skönt undantag.

Ett av de första spelen som lanserades till Wii var Rayman Raving Rabbids från franska Ubisoft. Rayman är en väl etablerad b-kändis i spelvärldens karaktärsgalleri och i det här spelet omgavs han av galna kaniner som skulle bankas i huvudet och skjutas med sugkoppar. Spelet blev en gigantisk succé och följdes upp förra året av en del två.

Nu är det dags igen, den här gången med undertiteln TV party. Det marknadsförs som världens första rumpstyrda spel.

– Absolut, vi är först med det, säger speldesignern Adrian Lacey och ler ungefär lika glatt som de galna kaninerna.

– Vi hade just fått in balansbrädan som används till Wii fit, Vi hade testat den och såg att den fungerade väldigt bra. Så vi satte oss i ett möte och började spåna idéer om hur vi skulle kunna använda brädan och någon sa: Låt oss styra spelet med röven. Och på den vägen är det.

Att just Rayman Raving Rabbids-serien lyckats där så många andra inte gjort det har Lacey en enkel förklaring till.

– Vi hade inte en aning om hur Nintendo Wii var tänkt att fungera, men däremot hade vi bestämt innan att ett av de bästa utvecklingsteamen vi har på Ubisoft i Paris skulle jobba med vårt första Wiispel. Vi hade precis gjort Kingkong, ett mastodontspel som var väldigt krävande, hårt styrt och tidspressat.

– När vi så fick de första utvecklingsverktygen för Wii och fattade potentialen i hela grejen med rörelsekänsliga handkontroller så tyckte vi alla att det var skitkul. Det här var något helt nytt och fräscht. Så att vi lyckades med Rayman berodde på kombinationen av att det var riktigt bra utvecklare som gjorde spelet och att de gillade hela vifta-med-handkontrollen-grejen.

Vilket nu alltså bytts till tryck-med-skinkorna-grejen, något som Adrian Lacey tycker passar spelets galna kaniner perfekt.

– Egentligen är inte Rayman spelets huvudperson, han har funnits så länge att vi inte kan behandla honom hur som helst. Men kaninerna är den där typen av karaktärer som ger en nästan total frihet som utvecklare. De är helt galna, så varför skulle det inte passa att styra deras spel med rumpan? Det passar ju perfekt.

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons