Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spotify inget för mig!

Annons

Häromdagen gick jag och fikade med en kompis från förr. Vi pratade gamla vänner, minnen – och musik så klart. Han berättade att han använde Spotify numera och kände sig lurad över alla skivor han köpt genom åren. Jag var tvungen att berätta för honom att jag bara senaste veckan köpt flera skivor, ”Take Me to The River”-boxen och en fin Baeleric-samling. Dessutom, sedan jag börjat dissekera Spotify, så förstod jag snabbt att det inte var något för mig.

För er som inte känner till Spotify så är det en musikservice på nätet. Musiken är streamad och inte nedladdad, vilket betyder att låtarna försvinner när datorn stängs av eller att du inte kan flytta dem till en cd- eller en mp3-spelare.

Förutom att söka musik kan lyssnaren snickra ihop egna låtlistor och dela dem med andra. Dessutom finns en radiofunktion där användaren kan välja en eller flera genrer och musikperioder. I dagsläget har Spotify ett par miljoner låtar och varje dag läggs tio tusen (!) nya till i databasen.

Metoden att streama musik är inte ny, men genom en ambitiös affärslösning och ett användarvänligt gränssnitt har Spotify lyckats med något som de flesta bara kunnat drömma om; att få med sig de multinationella skivbolagen och samtidigt vinna respekt bland musikentusiaster. Den som är beredd att betala 99 kronor för en månad får tillgång till hela musikregistret och slipper som betalande kund även reklamen.

Det låter ju fantastiskt. Men finns all musik då? Det måste väl vara som att höra bästa radiokanalen i världen? Givetvis är det inte så, du hittar inte Beatles (det gör du inte på iTunes heller) eller AC/DC och heller inte en massa udda spännande musik som passar mig. Så jag håller mig nog till min iTunes, som i dag innehåller 9 747 låtar. Medan jag skriver detta här så shufflar den fram bland andra Ben E King, Kraftwerk, Mikey Dread och Wendy & Bonnie, vilket jag inte är säker på att du kan höra på Spotify.

Men är Spotify skivbolagens räddning för den döende skivan då? Jag vet att jag kanske är gammalmodig som gillar att hålla i fodral och att kolla i bookleten, men varför kan bokbranschen sälja så många pockets när biblioteken finns?

Vad säger det om musikklimatet 2008, att den artist som släppt flest gratislåtar på nätet också är den som sålt flest album? I oktober i 2007 listade tidningen Vibe hur många nya låtar rapparen Lil Wayne läckt ut på nätet. Det var 77 stycken. När Lil Waynes nya album slutligen släpptes i juni var intresset så stort att albumet sålde över en miljon exemplar enbart den första veckan; den högsta försäljningssiffran i USA på tre år.

Vissa andra artister som Radiohead och Saul Williams la ut sina nya album på nätet och så fick lyssnarna betala vad de tyckte det var värt. Jag anser att artister ska få betalt för sitt jobb och att artister ska kunna leva på sitt jobb, men när E-type går ut och säger att han vill döda alla som laddar ner hans skiva så blir jag lite förvånad hur lätt det verkar vara att hata sina fans. Marit Bergman gör på ett bättre sätt – hon skippar den stora kolossen till skivbolag och låter sitt fans prenumerera på hennes musik.

En gång i tiden startade skivbolagen kampanjer som hette att ”hometaping is killing music” och lyckades få svenska riksdagen utkräva en speciell skatt på kassettband och videoband. En annan gång ville svenska dansband utkräva en speciell skatt för diskotek, bara för att folk föredrog musik där i stället för svängiga dansband.

Den 1 april kommer en ny lag som får mig att bli ganska fundersam. Att låta skivbolagen leka Stasi i min sons eller mina elevers datorer känns måttligt kul, och alla som säger saker som ”har man inget dölja så behöver man inte vara orolig” tycker jag bör placera kameror och mikrofoner på sina toaletter och i sina sovrum.

Ny teknik kommer alltid vara ett inkomstbortfall för dem som håller sig kvar i det gamla, men det finns alltid andra som tjänar pengar. Skivindustrin försvann inte på grund av kassettband och dansband försvann inte på grund av diskoteken och artister kommer att fortsätta göra bra musik i fortsättningen också.

Krönikör på GD Nöje

peter.alzn@telia.com

Mer läsning

Annons