Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillbaka i ny kanal

/

Annons

Hon lämnade tv när hon tröttnade på att se sig själv i rutan. Då blev Icakuriren hennes nya projekt.

Två år senare gör Kattis Ahlström nu comeback med egna pratshowen Kattis & Company. Dessutom ska hon starta ett månadsmagasin.

Hon är Kattis med hela svenska folket. Men för två år sedan tröttnade Kattis Ahlström på att se sig själv i tv.

Hon bestämde sig för att ta steget till något nytt och blev chefredaktör för Icakuriren.

Nu är hon tillbaka i rutan. Fast i ny kanal, TV4 Plus, och med relationsprogrammet Kattis & Company, som börjar i kväll klockan 20.

– Det kommer att handla om allt från självförtroende till konkreta relationsproblem, som ens svärföräldrar. I första programmet pratar vi om jakten efter den perfekta partnern, det är en sån business på det i dag.

Kattis menar att det nya programmet inte är någon snabbfix av typen ”tre steg till ett bättre sexliv”. Snarare vill hon skapa ett samtal mellan människor och få folk att inse att de inte är ensamma med sina funderingar.

– Vi ska inte komma med pekpinnar eller ha livscoacher som piskar på folk. Det blir inget svenskt Dr Phil.

I samband med att den nya showen startar i TV4 Plus kommer även ett nytt livsstilsmagasin, med samma namn som programmet, att ges ut.

– Idén till magasinet kom först och sedan insåg jag att det skulle vara roligt att göra tv av tidningen, så vi kontaktade TV4. Den senaste tiden har jag saknat direktheten från tv och detta blev ett bra tillfälle att komma tillbaka.

Varför blev det TV4 i stället för din gamla arbetsgivare SVT?

– Eftersom idén med magasinet är kommersiell fungerade konceptet bara med TV4 och det utvecklades till ett unikt samarbete.

Anledningen till att hennes program hamnar i TV4 Plus i stället för ”vanliga” fyran vet hon inte, men kanalen har nyligen omprofilerat sig som kanalen för kvinnor.

– ”Kattis & Company” är relevant för både kvinnor och män men det kan nog vara så att kvinnor väljer att se på programmet. Förhoppningsvis drar de med sina män också.

Forma Publishing Group som producerar magasinet vill att tidningen ska bli marknadsledande.

– Usch, ja. Jag försöker att inte tänka på det. Visst vet jag vilka mål som finns men om man börjar tänka för mycket på det går det kanske dåligt.

– Jag har själv saknat ett magasin som i mer koncentrerad form handlar om relationer och om jag inte hade trott på idén hade jag aldrig vågat göra det.

Är du rädd för att bli sågad när du gör comeback i tv-rutan?

– Nej, jag är inte rädd, jag är ganska tjockhudad, men numera är toleransen jättelåg för programledare och nya program. Man har kort tid på sig att etablera programmet innan någon bedömer det. Men man får inte glömma att det är tittarna som ska gilla programmet – inte någon tv-kritiker i media.

Mer läsning

Annons