
Nu är det läge att fynda en begagnad mc

Ska du köpa motorcykel? Passa på att slå till nu när många hojägare vill bli av med tvåhjulingen. – Det går att göra riktiga klipp inför hösten, säger Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister, SMC.
TRAFIK
Prisutvecklingen för begagnade motorcyklar följer i stort sett samma mönster varje år. När våren kommer stiger priserna och i slutet av sommaren sjunker priserna till sitt årslägsta.
För den som har is i magen innebär det att det är köpläge nu.
– Det är många ägare som upplever att de inte har tid eller lust att pyssla om motorcykeln inför vintern. När det gäller extrema supersporthojar är dessa dessutom dyra att försäkra även när de inte används. Så där finns det ofta en hel del fynd att göra, säger Maria Nordqvist och tillägger att en koll på nätet visar att det finns ett stort utbud av motorcyklar i alla prisklasser.
Men till skillnad från begagnade bilar är andrahandsvärdet mer stabilt för de flesta begagnade motorcyklar.
Det innebär att det i bästa fall går att få tillbaka det mesta av sina pengar om man säljer motorcykeln efter något år.
– Välvårdade customhojar behåller värdet bättre än supersporthojar. Men precis som med bilar är värdefallet störst de första åren. Därefter planar det ut, säger Maria Nordqvist.
I de allra flesta fall blir det dessutom billigare att köpa av en privatperson i stället för av en auktoriserad handlare. Men då går man miste om eventuella garantier och möjligheter att reklamera köpet.
– Om man känner sig osäker kan det vara en trygghet att köpa hos en handlare, säger Maria Nordqvist. Om det finns en komplett ifylld servicebok och om motorcykeln klarat alla besiktningarna utan anmärkning tyder det på att den tidigare ägaren skött motorcykeln på ett bra sätt.
FAKTA
-
Checklista
Spårar motorcykeln? Om den inte gör det kan bakhjulet vara felmonterat. Eller så är ramen skev.
Har däcken ett tillräckligt mönsterdjup?
Sätt motorcykeln på centralstödet och rulla på hjulen. Låter det illa? Då kan det vara dags att byta hjullagren.
Känn på styrningen. Det får inte finnas något glapp.
Går alla reglagen lätt?
Kolla dreven. Ser de fräscha ut?
Är kedjan ren, väl inoljad och rätt spänd?
Slår stötdämparna i botten? Då är det dags att byta dem.
Bromsarna är livsviktiga. Se upp för rostiga bromsskivor och utslitna bromsbelägg.
Hur låter motorn? Knackningar, rassel och missljud är varningstecken. Lyssna under tomgång och vid körning.
Provkör en rejäl runda. Testa hand- och fotbroms samt alla reglage.
Titta efter läckage från motor, växellåda samt stötdämpare.
(TT Spektra)