Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är det rea!

/

Så du älskar att resa och du har din inkomst i svenska kronor? Grattis! Inför hösten och vinterns resesäsong är det rea på nästan hela världen.

Annons

En burgare och en Budweiser på en sportbar i New York. Pris: 9,95 dollar. För nio år sedan, 2002, skulle en sådan helamerikansk njutning ha plockat nästan 110 svenska kronor ur din reskassa. I dag går samma mål på 63 kronor, om vi bara räknar på skillnaden i valutakurs.

Hotellet i London för 150 pund per natt kostar inte längre, som det gjorde 2007, dyra 2 100 kronor natten. I dag ligger det på 1 540 kronor.

Avsmakningsmenyn på den fina fiskrestaurangen i Reykjavik blir i skrivande stund din för 490 kronor. För några år sedan hade menyns pris på 8 900 isländska kronor kostat dig nästan 1 000 svenska.

Och så kan man fortsätta. Det finns hur många exempel som helst på att världen nästan aldrig varit så billig för en svensk resenär som just precis nu. Förklaringen är, förstås, den urstarka svenska kronan. Inte sedan 1992 har den varit värd så mycket i andra valutor som i dag.

Frågan är om det finns ett tydligt samband mellan valutautvecklingen och hur vi reser. Svaret är ja – och nej. Det beror på destination och tid, visar det sig.

– Valutakursen påverkar oss inte omedelbart, det tar tid att ändra resemönster och det krävs en längre period av gynnsamt valutaförhållande för att vi ska ändra hur vi reser. USA är ett bra exempel. Nu har dollarn varit svag mot kronan en längre period och det har blivit en snackis. När folk kommer hem och berättar hur billigt det är och hur mycket man shoppat då ökar resandet, säger Martin Durnik som är marknadschef för resebyråkedjan Ticket Privatresor.

Just USA är det tydligaste exemplet på hur valutakursen ger en reseboom. New York ökar med 97 procent och Miami med 92 procent visar färsk höststatistik från Ticket.

Från flygbolaget SAS låter det likadant.

– Vi har haft en rekordsommar på våra linjer till New York, Washington och Chicago och vi ser absolut en koppling mellan efterfrågan på flygresor till USA och den billiga dollarn. Men visst finns en tidsaspekt. Långresor bokar man ju med ganska lång framförhållning, så det krävs att valutakursen håller sig nere under en längre tid för att vi ska se en trend, säger Sture Stölen som är ansvarig för investerarrelationer på SAS.

Två kriterier bör uppfyllas för att ett resmål ska attrahera svenska resenärer när valutan sjunker i pris: Det ska vara långväga och det ska vara en traditionellt dyr destination. Därför lockar en resa över Atlanten mer än destinationer i Europa, trots att även euron och andra europeiska valutor också försvagats rejält mot kronan.

– Ju dyrare resan är, desto större rabatt får du. Du sparar mer på att resa till New York än till Riga eller Köpenhamn, även om resan i sig blir dyrare. Därför går USA så bra just nu, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på resebolaget Airtours.

Än tydligare blir mönstret om man jämför med svenskfavoriten Thailand. Där märks inga skillnader i reslust trots att den thailändska bahten pendlat en hel del i värde på senare år. Förklaringen är att vi ser det som ett billigt resmål oavsett valutakurs.

– Valutautvecklingen i Thailand har ingen som helst betydelse. Även när bahten var jämförelsevis dyr bokades resor dit lika bra ändå, säger Martin Durnik på Ticket.

Du sparar mer på att resa till New York än till Riga eller Köpenhamn, även om resan i sig blir dyrare.

Göran Ingman/Respress

redaktionen@respress.se

Mer läsning

Annons