Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu axar elbilarna

Någon som kommer ihåg skrivmaskinen, räknemaskinen eller instamatic-kameran? Snart säger vi så om bilar med förbränningsmotorer. Bilismen står inför ett ­avgörande teknikskifte mot eldrivna personbilar.

Annons

Eldrivna bilar har funnits i marginalen ända sedan bilismens barndom men nu pekar allt på att de kommer att genomgå en allt snabbare utveckling och att de i framtiden tar över.

Stockholms Stad gör en satsning på elbilarna genom att bygga ut sin infrastruktur med speciella laddstolpar och parkeringsplatser för de som kör eldrivet.

– Vi kommer dock inte att göra om misstaget från gassatsningen för några år sedan då vi inte hann bygga ut tankställena i takt med att försäljningen av gasbilar ökade, sa Ulla Hamilton, stadens miljö- och trafikborgarråd, vid presentationen av Stockholms elbilssatsning tidigare i år.

Egentligen påbörjades övergången till vår eldrivna framtid i och med att Toyota och Honda började bygga hybridbilar där en elmotor hjälper till att driva bilen över den ordinarie växellådan.

Nästa steg var andra generationens hybridbilar som fick större batterikapacitet och klarar att köra några mil på ren eldrift. Eftersom dessa kan laddas från elnätet kallas de för laddhybrider.

Nu har de stora biltillverkarna börjat ge oss en aning om hur de tänker sig den tredje generationens hybridbilar. I de konceptbilar som visats som framtidsstudier har man tagit bort den vanliga drivningen med växellåda och förpassat förbränningsmotorn till att driva en generator som laddar batterierna vid behov. Då har vi i stället en eldriven bil som kan få hjälp av en förbränningsmotor vid långkörning.

Mercedes gör en storsatsning på elbilar och har under året visat en eldriven bil i tre olika versioner. Man tänker sig en ren elbil med en räckvidd på 20 mil där motor och batterier göms mellan de dubbla golven – som redan finns i A-klassen.

För den som behöver åka längre mellan laddningarna tänker man sig en modell med en bränslecell, som kemiskt omvandlar vätgas till elektricitet. Även den döljs mellan golven. Detta är dock än så länge en dyr lösning.

Stefan Nilsson/TT Spektra