Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu blir det elbil till jobbet

Ann-Charlotte Ström ska ta elbilen till jobbet i fortsättningen. Maken Peter tänker ta den till affären och till barnens träning.
De är en av fyra familjer som ska testa en elbil under ett år.

Annons

I går rullade elbilsförsöket i gång på allvar, då de fyra första familjerna fick sina små fordon. De blev ivägflaggade av vd:arna för energibolagen i Sandviken och Gävle samt Midroc Electro, tre av intressenterna bakom försöket.

Ann-Charlotte Ström tyckte att bilen kändes ovan att köra först, men vande sig snabbt.

– Dels hörde man inte när den startade och dels är den automatväxlad som jag aldrig har kört.

I stället för att ta den vanliga bilen, cykeln eller EU-moppen hemifrån Hemlingby till arbetet på Korsnäs ska hon nu köra elbilen.

Maken Peter, överraskad över att den känns så rymlig i framsätet, räknar med att testa den till affären och när han hämtar och lämnar barnen på träningarna. Men eftersom den bara har två säten behåller familjen även sin gamla bil, där alla fyra får plats.

Ann-Charlotte och Peter Ström beskriver sig som allmänt miljöintresserade.

Det som fick Peter Ström intresserad av elbilsprojektet var nyfikenhet och en önskan att utmana sin attityd till bilar.

– Man har gärna en stor bil, men 80 procent av tiden åker man ju själv.

Han tycker att det ska bli spännande att se hur ofta de kan avstå från att ta sin vanliga bil.

De ska skriva upp hur långt och vart de kör varje gång och när de laddar bilen, en dagbok som de sedan redovisar varje månad.

Bilhyran är på 2 500 kronor i månaden och elen står de för själva, utom i de laddningsstolpar som ska sättas upp i Gävle-Sandvikentrakten.

Totalt ska det bli runt 15 stolpar, varav några köpts in från Storbritannien.

En timmes laddning innebär en timmes körning och bilen kostar mellan två och tre kronor milen att köra. Fulladdat räcker batteriet till tolv-tretton mil.

Midroc Electro och Parkoprint har tagit fram en laddningsstolpe och Midrocs Electros vd Karl-Ivar Jönsson hoppas sälja dem också till andra. Hittills har två gått till Gränby.

Elbilsförsöket ska pågå under två år. Över 500 anmälde sitt intresse för att bli en av de tjugo testfamiljer som ska pröva bilen under ett år. Brist på elbilar gör dock att försöket inleds med knappt hälften av de tio bilar som var tänkta från början.