Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu får Sivar Erihn tillbaka ­sina pengar

Auktionsfirman Kvarndammen pudlar och tar tillbaka Volvon med rasad motor som Gävlebon Sivar Erihn köpte på auktion.
Beskedet kom samma dag som ARN ville få företagets syn på Sivar Erihns anmälan.

Annons

GD Konsument berättade i början av april om Sivar Erihns auktionsköp av en svart Volvo S80 som visade sig vara allt annat än ett fynd.

Trots att den verkstad han vände sig till direkt efter köpet konstaterade att motorn behövde renoveras för ungefär 35 000 kronor för att fungera som den skulle vägrade Kvarndammen att vare sig reparera eller ta tillbaka bilen.

Handläggaren Ann Roslund konstaterade bara helt frankt att det väl var synd för Sivar Erihn att han köpt en bil som han hoppades vara bättre än den var.

– Han har haft information om att motorn inte går på alla cylindrar. Att han sedan hoppas att det är ett litet fel, det är ju upp till honom, sa hon till GD.

Hon sa då att hon såg fram emot en prövning i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

En vecka senare, några dagar efter GD:s artikel, lät det annorlunda. Då fick Sivar Erihn ett mejl från Ann Roslund där hon erbjöd sig att köpa tillbaka bilen.

Från att ha vägrat helt erbjöd sig plötsligt Kvarndammen att betala tillbaka köpeskillingen, inropsavgiften, halva kostnaden för den service Sivar Erihn gjort på bilen, felsökningen där felet på motorn konstaterades, hans resa från Gävle till Åkersberga där bilen hämtades samt för köp av instruktionsbok. Sammantaget 87 501 kronor.

Mejlet avslutas:

– Sent ska syndaren vakna, säger Sivar Erihn.

När han fick segervittring stod han på sig och yrkade ersättning för exakt alla kostnader han haft på grund av den krånglande bilen. Och har nu fått igenom alla punkter. Kvarndammen har till och med skickat en firma som har skiftat däck på bilen hemma hos Sivar Erihn. De vinterdäck han köpte för att kunna köra bilen hem till Gävle i vinterväglag ingår nämligen inte i återköpet.

När GD ringer Ann Roslund för att fråga varför hon så tvärt bytt uppfattning hänvisar hon till Kvarndammens vd, Tomas Lundqvist.

– När det gäller den här delen känner vi att det finns för stor risk att vi har gjort ett felbeslut, säger han.

Ni insåg att ni inte skulle ha en chans i ARN alltså?

– Det är ingen som vill vara i ARN. Det är inte mitt intresse att prata med kunden den vägen. Har man tänkt på ett felaktigt sätt har man alltid chans att rätta till det, och det tycker jag att vi har gjort nu.

Det tog tid. Bilen köptes i februari och fram till nu har ni vägrat att backa.

– Det kan hända att det tagit för lång tid och det kan jag bara beklaga i så fall. Mitt mål är att ha nöjda kunder, och nu har vi köpt tillbaka bilen och ersatt honom för hans kostnader. Jag tänker även ringa till den här kunden och prata med honom, säger Tomas Lundqvist.

Kristina Fält på konsument Gästrikland som följt ärendet är övertygad om att Sivar Erihn aldrig fått rätt om han inte varit så välformulerad och påläst och inte vänt sig till tidningen.

– Tror du att en konsument som inte gjort det och som inte varit så vältalig hade fått rätt? Det tror inte jag, säger hon.

Sivar Erihn är förstås nöjd, till sist. Men har gjort affärer med Kvarndammen för sista gången.