Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu har SJ chansen att bli tillgänglig för alla resenärer – se till att de nya tågen har lågt insteg

Det finns säkert en och annan som säger att regeringsbildningen som pågår just nu går som tåget – det vill säga att det har problem. Den liknelsen stämmer väl också för alla oss som har pendlat med tåg i många år. En grupp som har ännu större problem än oss vanliga pendlingsresenärer är de som försöker åka tåg med rullstol eller andra tekniska hjälpmedel, skriver Lars Beckman, M.

Tidvis genom åren har det varit många artiklar om resenärer som inte har kunnat resa på grund av att liftar inte har fungerat på tågen.

Jag har personligen upplevt stora problem att resa med nära anhöriga som använder rullstol på SJ:s olika tåg. Nu har det statliga bolaget SJ äntligen möjlighet att göra om och göra rätt och underlätta resandet för alla Sveriges funktionsnedsatta.

Statliga bolaget SJ håller just nu på med en av sina största tåginvesteringar någonsin. Investeringen beräknas till cirka nio miljarder kronor, och i kvartalsrapporter och på presskonferenser talas det med stora ord om 30 nya snabbtåg för fjärrtrafik som kan köra i en hastighet på 250 km/tim. Däremot talas det tystare om förbättrad tillgänglighet på tågen.

SJ har en historik av undermålig tillgänglighet på tågen. Framför allt är det liftarna som används för att kunna komma på tågen med en rullstol som orsakar problem. De är ofta ur funktion eller blir för branta, vilket drabbar resenärer som blir kvar på perrongen. Eftersom SJ:s befintliga, något omoderna tågflotta, har en trappa för att komma på, är liftarna dock ett nödvändigt ont.

Nu senast var det en artikel i Östgöta Correspondenten där en rullstolsburen man drabbades av ovanstående scenario, och blev kvarlämnad på perrongen på grund av liftar som inte fungerade som de skulle.

Företrädare för SJ kommenterade händelsen: ”Vi arbetar hela tiden med tillgängligheten och jag tycker snarare att vi ligger över minimikraven.”

Att arbeta med tillgänglighet på riktigt innebär mer än att checka av en lista och hävda att jobbet är gjort. Vad som borde vara ett minimikrav för SJ, är att säkerställa att rullstolsburna faktiskt kan åka med tåget, precis som alla andra som inte sitter i rullstol. Allt annat är för låga ambitioner för ett statligt ägt bolag och för låga ambitioner för Sverige.

Nu när nya tåg köps in borde SJ göra allt de kan för att se till att tågen har ett lågt insteg, så att alla resenärer enkelt kan resa. SJ har vid ett flertal tillfällen blivit uppmärksammade på detta. Jag själv har till exempel pratat med företrädare för SJ för att försäkra mig om att adekvata krav ställs på tillgängligheten.

SJ duckar och hänvisar till affärssekretess i frågan. Det mest konkreta SJ har sagt är ”SJ arbetar aktivt för att våra tåg ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar enligt de lagkrav som finns.” Så länge resenärer blir kvar på perrongen är det inte bra nog.

Just nu pågår ett arbete om att standardisera och förbättra lägsta nivån för tillgänglighet inom EU. Det är ett omfattande arbete som tar tid – men redan nu finns tydliga krav från handikapporganisationer om vad som är bättre tillgänglighet än minimikraven.

Lågt insteg till tågen är ett sådant krav. Liksom rymlig svängradie på toaletten och att man ska kunna köpa sig en kopp kaffe i bistron även som rullstolsburen.

Här finns en enastående chans för Sverige och SJ att gå före i tillgänglighetsfrågan och visa Europa hur det ska se ut. Nu ligger vi efter istället för att vara i ledningen.

Det som är bra för den som är funktionsnedsatt är alltid bra även för oss andra, så bättre tillgänglighet leder aldrig till försämringar för oss resenärer – utan alltid till förbättringar! SJ borde använda sakkunniga personer som Lars- Göran Wadén som är rådgivare och tillgänglighetsexpert i sitt arbete så skulle det landa riktigt rätt.

När något går som tåget ska det vara i positiv bemärkelse – inte negativ i framtiden för Sveriges funktionsnedsatta och oss pendlingsresenärer.

Lars Beckman, M

riksdagsledamot Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel