Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu rustar Trafikverket inför vintern

Hösten är här och det kommer snart att ligga löv på både mark och tågräls. Om några månader kommer de vara utbytta mot snö och is.

Trafikverket föreslår färre tåg vid oväder i vinter.

Vintern är den tid då flest förseningar inträffar. Under december förra året var vart åttonde tåg mer än 30 minuter sent till Gävle central, enligt tågstatistik.se.

Trafikverket och tågbolagen har påbörjat planeringen inför vintern. På torsdagen hölls ett möte mellan Trafikverket, järnvägsföretag och entreprenörer om åtgärder inför vintern.

– Man diskuterade vad som fungerade förra vintern och inte. Vi måste bland annat vara snabbare på att få bort snön från spåret. Det finns stora maskiner utplacerade här och var längs spåret som kanske kan bli mer effektiva om de flyttas någon annanstans, säger Thomas Andersson, enhetschef på Trafikverket i Gävle.

I södra Sverige finns det färdiga störningsplaner som bestämmer vilka tåg som ska ställas in när en störning inträffar. Alla inblandade parter ska då veta vilka tåg som får rulla och vilka som ska stå still.

– Vi har också störningsplaner men inte lika konkreta. Vi vet hur vi brukar agera när det inträffar störningar. Vi har en större blandning av godståg och persontåg som måste ersättas på olika sätt. Det är lättare att ersätta ett persontåg med en buss än att frakta över gods till en lastbil.

Trafikverket har föreslagit att dra ner på antalet tåg vid kraftigt oväder för att förhindra att det uppstår förseningar.

– Vi vill ju undvika att tåg hamnar ute på banan, som ska evakueras och liknande. Då tycker vi att det är bättre att ha kontroll på ett antal tåg som vi vet kommer fram, än att vi försöker hålla igång hela systemet, sa generaldirektören Gunnar Malm till Sveriges radio förra veckan.

Vilka tåg som ska ställas in är något som tågoperatörerna i så fall måste komma överens om.

Redan nu kommer dock Trafikverket att lägga en gel på rälsen för att undvika halkan som uppstår när löv faller över rälsen. Det är framförallt tunga godståg som halkar och strandar i uppförsbackar vilket stoppar upp trafiken.

– Det är ganska nytt men vi gjorde det förra året och det har visat sig vara effektivt, säger Thomas Andersson.

Gelen läggs på under natten på tidpunkter då tågtrafiken är begränsad och ska inte bidra till några störningar.

Från SJ har man ännu ingen samlad plan över hur man ska rusta inför vintern men det kommer en under hösten, enligt Thelma Henriksson, på SJ:s presstjänst.