Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu sänks hastigheten

Till slut var det någon som lyssnade på protesterna. Länsstyrelsen beviljar nu en hastighetssänkning till 60 kilometer i timmen på den olycksdrabbade sträckan genom Stav på väg 56.

– Skönt. Nu slipper jag sno 70-skyltarna och sätta upp här, skojar en glad Timo Piittolainen, som tillsammans med sin sambo Birgitta Eriksson, nu fått gehör.

Det var parets överklagan som fick länsstyrelsen att fatta beslutet.

– Nu vet vi mer om olycksstatistik och annat. Det som var avgörande för beslutet var trafiksäkerhetsaspekten, säger Eva Brännlund, chef på samhällsutvecklingsenheten.

Den nya hastigheten ska gälla från den 8 april.

– Trafiksäkerheten för trafikanterna väger i detta fall tyngre än den negativa effekt hastighetsbegränsningen ger för näringslivets transporter. Dessutom bör sänkningen kompletteras med varningsmärken och hastighetskameror, säger Eva Brännlund.

Hon säger att länsstyrelsen nu även förordar en långsiktig lösning med en ombyggnad, något som Trafikverket, som fattar beslut om större ingrepp, hårdnackat hävdat inte är möjligt. Sträckan genom Stav och förbi Främlingshem är inte ens med på verkets lista över prioriteringar trots att den, inom bara drygt ett år, tagit tre liv och gjort två små barn föräldralösa. Det skulle kosta för mycket; 80 miljoner närmare bestämt.

Tidigare har Trafikverkets Agneta Löf, strategisk samhällsplanerare, sagt att det är nästintill omöjligt att ändra i en nationell plan och låta väg 56 kvala in på listan.

– Jag har mycket svårt att tro att man skulle kunna göra det. Då får man göra om hela processen och det tar två år. Att omarbeta allt är enligt min uppfattning inte görligt. Möjligtvis skulle man kunna ta upp det vid nästa revidering. Den görs vart sjätte år, sa hon den 13 februari i GD.