Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu trappar hon ner för att ladda upp

/
  • Lidingö ultra hägrar för Anna Karin Åhsgren. Foto: Edvin Lundström
  • Nu börjar Anna Karin Åhsgren trappa ner träningen inför loppet. Men vardagsträning, som att cykla eller gå till jobbet, gäller alltid.

I går sprang Anna Karin Åhsgren det sista långpasset inför de fem milen på Lidingö om tre veckor. Nu väntar nedtrappning och uppladdning.

Annons

När vi sågs sist, för två veckor sedan, hade hon precis kommit i gång med löpningen igen efter en rejäl luftvägsinfektion. Nu har hon återhämtat sig och är i kapp med träningen.

– Jag är lite rasslig i halsen fortfarande, men det känns ingenting när jag springer.

De två långpass på 35 kilometer hon har sprungit sedan dess har gått bra. Nu väntar 30 kilometer i övermorgon (i går lördag) och sedan är det slut på de riktiga långturerna. Som mest blir det 15 kilometer framöver, dels för att kroppen ska få vila och dels för att det ska kännas efterlängtat att springa igen på loppet.

– De sista fem dagarna springer jag ingenting alls.

Även om det är roligt med tävlingar och hon vill ha dem som motivation är det ändå träningen som är allra roligast, att få springa. Något hon saknar när hon inte ger sig ut.

När hon tränar inför ett lopp har hon en idé om hur mycket hon ska springa innan. Hon har mätt upp olika sträckor så att hon kan hålla koll på tiden. Sedan bestämmer hon vecka för vecka när och hur hon ska springa, beroende på hur vardagen ser ut. Till sist avgör dagsformen.

– Känns det inte bra i kroppen, att det gör lite ont eller att jag är lite för trött i kroppen, då hoppar jag över träningen för att inte riskera att skada mig, eller tar ett lätt gympapass eller cyklar.

Springningen är en del av vardagen, men för att det ska gå lättare att komma ut kan hon ta fram kläderna så att de ligger där när hon kommer hem från jobbet eller stiger upp.

Joggarintresset runt om i landet är på uppgång igen sedan några år. Förklaringen är uppmärksamheten kring hälsa och träning, tror Anna Karin Åhsgren. Det är förhållandevis enkelt att börja springa och man slipper känna att man måste visa upp sig på ett gym.

– Många är vana att promenera eller börjar promenera och sen fortsätter man och börjar springa. Och så får man vara ute i naturen.

Att springa så mycket som Anna Karin Åhsgren gör sliter på kroppen. Gamla skador i knä och rygg spökar, men besök hos en fysioterapeut hjälper. En och annan blå tå har det blivit genom åren, men blåsorna på fötterna besvärar henne inte särskilt.

– Det svider lite, men jag vet att det inte är något farligt.

Att smörja fötterna med vaselin är ett tips för att minska risken för blåsor. En dyrköpt erfarenhet visade hur viktigt det är att tömma ur grus ur skorna. Anna Karin fick ett sår av en liten, liten sten, som sedan blev infekterat. Benet svullnade upp, hon fick antibiotika och ordinerades absolut stillhet i två dagar för att inte infektionen skulle sprida sig.

Vad man ska äta när man tränar är en vanlig fråga. Anna Karin Åhsgren äter vanlig mat, inga tillskott eller andra specialprodukter.

Köpesaft gäller på turen och ibland när hon tränar långt har hon med egenbakade energikakor, efter ultralöparen Rune Larssons recept. Enkelt, bara socker, sirap, grädde, havregryn och salt.

– Och otroligt billigt jämfört med det man köper i affären.

I flera år har hon velat springa de fem milen på Lidingö. Nu när loppet närmar sig är hon både förväntansfull och lite nervös för att hon ska springa fortare än hon tänkt i början av loppet.

– Det jag är mest nervös för att jag ska bli sjuk och inte komma till start.

Mer läsning

Annons