Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu vill de se att någon gör något

Hedesundaborna är sedan länge trötta på olycksdrabbade väg 56 men pengar till en upprustning finns inte på många år, säger Trafikverket. Frågan är då vad politikerna gör för att fler människoliv inte går till spillo i onödan?

Alla vet att vägsträckan är livsfarlig, men några pengar för att rusta upp trafiksäkerheten på de utsatta delarna av riksväg 56 finns inte i dagsläget. I stället går resurserna till den norra delen av väg 56 närmare Valbo, där det finns mer samhällsekonomiska vinster att hämta – inte minst inför den planerade utbyggnaden av Valbo Köpstad. Men är politiker och ansvariga myndigheter beredda att vänta med nödvändiga åtgärder ända till 2020 till priset av fler omkomna?

Kanske har saker och ting börjat röra på sig. Den lokale riksdagsledamoten och Hedesundabon Anders W Jonsson, C, har begärt en träff med Trafikverket i Gävle för att diskutera situationen.

– Jag har bett att få en dragning med Trafikverket på måndag. Går det att göra en omprioritering och ta resurser redan nu från de projektpengar som finns i dag? För norra delen av 56:an handlar det mest om buller och vattentäkter men det är såvitt jag vet inga som kört ihjäl sig. Här handlar det om människoliv och det måste väga tyngre, säger han.

Möjligheten till hastighetssänkningar och nya fartkameror är något som Anders W Jonsson kommer att ta upp på mötet, säger han.

– Jag kör själv den här sträckan varje dag och särskilt på vintern kan jag uppleva det som oerhört obehagligt. Mitt intryck är att det är hastigheten i kurvorna som är det stora problemet i kombination med den tunga trafiken. En 2+1-väg skulle eliminera en stor del av riskerna, men jag vill först veta exakt hur Trafikverket resonerar.

Riksdagsledamoten Lars Beckman, M, säger att det han kan göra är att arbeta internt mot partiets ledamöter i trafikutskottet och trycka på för att den utsatta vägsträckan hamnar högre upp på dagordningen.

– Det är fullkomligt ohållbart som det är nu och jag förstår att människor är upprörda. Man måste se till den större trafikflödessituationen och i ett längre perspektiv kommer många av problemen att lösas av de förbättringar som är planerade längs med hela Räta linjen. Men i det korta perspektivet behövs det hastighetssänkningar och fler trafiksäkerhetsåtgärder, säger han.

När haverirapporten efter dödsolyckan med småbarnsföräldrarna före jul är färdig måste den fångas upp för att se vad som kan åtgärdas politiskt, beroende på vad rapporten slår fast, menar Lars Beckman.