Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny ägare drog autogiro - fast avtal var uppsagt

Förra veckan skrev GD om gymmet Always Fitness 24 som tog betalt men där medlemmen inte kunde komma in. Sedan dess har fler hört av sig om problem med samma gym.

En av dem är Janet Fredriksson. Hennes dotter var medlem i gymmet innan ägarbytet. Då hette det Workit24. I oktober förra året sa hon upp sitt medlemskap och sista autogirodragningen skulle vara i december.

Men i augusti i år såg hon på ett kontoutdrag att ett för henne okänt företag hade dragit pengar från hennes konto.

– Det var så länge sedan hon sa upp det att hon inte kunde tänka sig att det var hennes gamla gym, säger Janet Fredriksson.

De kontaktade banken och fick veta att det var ett företag som hette Daydream Sweden AB. Sedan såg de att det dragits pengar av varje månad sedan januari.

– Kontoutdragen visar att det var då ägarbytet hände. I stället för att avslutas byter bankgirot namn, säger Janet Eriksson och visar på utdraget från det gångna året.

Det gick inte att nå företagets ansvariga. Trots många turer med receptionisten i Gävle och kontakt med kundtjänst per infomejladressen så fick hennes dotter inga pengar tillbaka för de nio månader hon betalat utan att ha ett avtal.

– Om hon fortsatte sitt medlemskap, som hon sagt upp 11 månader tidigare, kunde hon få kompensation. Det är helt absurt, säger Janet Fredriksson.

De fick bekräftat att avtalet var avslutat igen den 23 augusti och avslutade då autogirot. En vecka senare kom en faktura med påminnelseavgift på posten.

– Hon har precis flyttat hemifrån och fått jobb. Vi ville inte att hon skulle hamna hos inkasso och betalade istället. Vi orkade inte mer, säger Janet Fredriksson.

– Min dotter har blivit jättedåligt behandlad och jag hoppas inte fler råkar illa ut, säger hon.

Alexander Berglin är en annan drabbad medlem som varit medlem i ungefär ett år. När han inte kom in på gymmet tänkte han, liksom killen i vår förra artikel, att det var något fel på kortläsaren.

– Först när jag läste artikeln i tidningen fick jag veta att de bytt system. Men det värsta tycker jag är att de har fört vidare våra personuppgifter till någon annan, säger han.

– Jag vet ju inte vem eller vilka de är. Jag tänker säga upp mitt medlemskap. Så här kan man inte bete sig, säger han.

GD har även kontaktats av fler medlemmar som velat vara anonyma. En del har råkat ut för dubbeldebiteringar i samband med ägarbytet i januari och andra har fått sina kontrakt förlängda utan att någon har kollat med dem först. GD har sökt företaget för kommentar.