Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny ägare tog ändå betalt

En ung kille hade haft gymkort på samma gym i ett och ett halvt år när han plötsligt inte kunde komma in på gymmet med sitt passerkort längre.

Han antog att det var fel på kortläsaren och testade en annan dag men kom fortfarande inte in. Eftersom han är minderårig hade hans mamma skrivit under kontraktet åt honom och hon gick till gymmet med kortet.

– Det fanns ingen personal på gymmet då. Jag fick veta av en förbipasserande medlem att de bytt system redan i juni, säger mamman.

Hon gick tillbaka dagen därpå när gymmet var bemannat och frågade varför hon inte informerats om att kortet inte skulle gälla.

– Receptionisten sa att de hade satt upp lappar i gymmet och att det var vårt ansvar att ta reda på förändringarna, säger hon.

Mamman fick då också veta att det skett ett ägarbyte, något hon heller inte informerats om. Hon är bekymrad över att man lämnat ut hennes och sonens uppgifter och undrar om det inte bryter mot någon sekretess.

– Jag skrev kontrakt med en firma, och nu har någon annan tagit betalt för något som min son inte kunnat använda. Så kan det inte gå till, säger hon.

Receptionisten på gymmet hänvisade till kundtjänst. Kundtjänsten visar sig vara en person som bara går efter förnamn och som jobbar på en anläggning inom samma gymkedja men på annan ort.

– Hon kunde inte ge ut några nummer till chefer. Hon ville inte ge mitt nummer till någon chef, och hänvisade till mejl, säger mamman.

Mamman har skickat mejl till infomejlen men inte fått svar. Nu har det snart gått två veckor.

När GD ringer upp kundtjänst bekräftar kundtjänstpersonen Sandra att man bara kan ta kontakt med cheferna via infomejl och att man kan räkna med att inte få svar på länge.

– De är upptagna och kan inte sitta i telefon jämt, säger hon till GD.

Hon säger sig vara den enda som jobbar i kundtjänst och att hon började efter ägarbytet. När hon får frågan om andra har haft problem med sina kort efter systembytet svarar hon nej.

– Om jag inte skrivit kontrakt med den nya firman hur kan det vara att uppsägningen är två månader? Speciellt när jag redan betalat i tre månader utan att min son har kunnat använda gymmet, säger mamman.

Erica Embretsen Almer är chef för konsumentverksamheten i Gävle kommun. Enligt henne är företagare skyldiga att informera sina kunder om företaget gör väsentliga skillnader i ett avtal.

– Företag måste informera om ändrade förutsättningar så att kunderna ska kunna ta ett nytt ställningsstagande, säger hon.

Att sätta upp information i en lokal dit kunden inte har tillgång räcker inte.

– I det här fallet har företaget har brustit i sin information. Konsumenter ska inte betala för något man inte kan få levererat, säger hon.

– De som har avtal måste informeras vare sig de väljer att gå på gymmet eller inte.