Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny chans för småföretagare

Sandvikens kommun håller på att bygga upp ett ”torg” på webben där kommunens företag ska kunna visa att de finns och lämna offerter när kommunen gör direktupphandlingar.
Sandviken är först i landet med detta och tror mycket på idén.

Annons

Ett exempel: Sandvikens kommun ska köpa en cykel. I dag köps cykeln hos någon av cykelhandlarna som kommunen känner till. Men det är ju fullt möjligt att det finns flera småföretagare som säljer cyklar och som har svårt att exponera sig.

Nu hoppas man att varenda företagare som säljer cyklar har anmält sig till webbtjänsten och ska kunna få frågan om att sälja cykeln.

Kommunen gör årligen såna här mindre inköp för mellan 50 och 75 miljoner så det finns en hel del att hämta för småföretagare.

Det är ett längre samarbete mellan kommunen och Företagarna i Sandviken som utmynnat i den här lösningen som man tror är bra för alla.

– I det här fallet finns det bara vinnare. Det som är bra för företagen är bra för kommunen och tvärtom, säger kommunalrådet Peter Kärnström.

Det finns 3000 registrerade företag i Sandviken. Runt 99 procent är små och medelstora, det förhållandet gäller för hela landet.

Sandvikenmodellen ska göra det enklare för både företag och kommun. Företagarna behöver bara maila in sitt intresse och kommunen får enklare att finna leverantörer.

– Det har varit svårt för många att komma med i affärerna tidigare. Nu är det upp till var och en att lära sig, säger Ann-Louise Kleen, ordförande för Företagarna i Sandviken.

Det finns också förhoppningar om att Sandvikens företagare efter en tid ska bli så duktiga på offentlig upphandling att de kan slå sig ut på en större marknad.

– Hela EU:s inre marknad är en möjlighet, säger kommunens inköpschef Håkan Bergström.

Registreringen av företag startade i går och den 1 september ska tjänsten fungera och börja användas. Däremellan väntar ett stort arbete med att utbilda och sprida kunskap om vad systemet innebär både inom kommunala förvaltningar och på företagarsidan.

De största upphandlingarna kommunen gör är genom så kallade ramavtal. De står för drygt 400 miljoner årligen och berörs inte av den här tjänsten.