Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny framtid med elbilen

Det mesta pekar på att vi står inför en framtid med elbilar. Och en hel del talar för att det blir rena elbilar utan stöd från någon bränslecell eller annat system som laddar under färd. Nissan ligger just nu långt fram i elbilsutvecklingen och lanserar både en ny bil och en ny batteri- och laddningsteknik.

Annons

Nissan har tagit ett helhetsgrepp på hur vi kan förvänta oss paradigmskiftet. Det handlar om en helt ny bil och om omfattande forskning när det gäller batteriteknik och sladdlös laddning. Det handlar också om ett samhälle som byggs för att fungera med elbilarnas behov av täta laddningstillfällen.

Biltillverkaren tänker sig ett framtida samhälle med ett förändrat körbeteende som skapas av elbilarnas mindre räckvidd. Bilisterna förväntas ladda sina bilar ofta och relativt oregelbundet. En halvtimme medan ungarna käkar hamburgare. En timme under lunchen eller på stormarknaden. Ett par timmar medan man tittar på bio eller åtta timmar under en arbetsdag.

Detta – i kombination med att man laddar batterierna över natten – skulle betyda att man som förare egentligen inte påverkas mer än att man måste gå ut och koppla in sladden när man parkerat. Det ställer dock höga krav på batterierna och på den elektronik som övervakar laddningen. De flesta typer av laddningsbara batterier slits nämligen ner väldigt fort om man har ett sådant laddbeteende.

– Vårt batteri klarar det här, säger Pierre Loing, vice vd för Nissans produktplanering. Vi har lagt ner mycket utvecklingsarbete på batterierna och på elektroniken som tar hand om laddningen, fortsätter han.

De flesta har varit med om att en bärbar dator tappar i batterikapacitet efter ett tag – särskilt om man slarvar med laddningen. Så det är ett positivt steg om Nissan lyckas hantera det problemet.

Biltillverkaren skiljer på tre typer av laddning: den vanliga laddningen med hushållsel, den snabba laddningen som går att installera i ett vanligt hus samt den riktiga snabbladdningen i speciella laddstolpar. Så långt talar de flesta elbilstillverkare samma språk. Men nu säger sig Nissan ha ett system för sladdlös induktiv laddning, ett sätt att överföra strömmen med hjälp av elektromagnetism, så nära presentation som inom ett par månader. Systemet går ut på att man inte behöver göra mer än att parkera sin bil på en bestämd p-plats och lämna den där så tar elektroniken hand om laddningen.

Nissan har också tagit fram en ny, helt eldriven bil klar för presentation på bilmässan i Tokyo i augusti. Bilen är en normalstor halvkombi och man lovar att fler elbilar kommer att ersätta fossilbilar i modellutbudet inom överskådlig framtid. De nya elbilarna kommer att vara konkurrenskraftiga gentemot dagens bilar på alla punkter utom räckvidden.

Den nya elbilen blir framhjulsdriven och bygger till stor del på tekniken i den Nissan Cube EV som byggts som prototyp för tester. Den nya bilen är större än de elbilar vi är vana att se men är ändå följsam i stadstrafik tack vare bra acceleration från stillastående. Som förare märker man mest av tystnaden och avsaknaden av växellåda.

Utvecklingen av infrastruktur för elbilar går fort i dag. Vattenfall är en av de stora aktörerna som förser en testflotta av Mini E-bilar med el i Berlin. Vattenfall har installerat laddstolpar där och har som mål att laddningen ska vara enkel.

– Vi tittar på många olika lösningar som exempelvis samarbete med parkeringsbolag där kunden betalar el och p-tid samtidigt och får en specifik elbilsparkering, säger Johan Tollin på Vattenfalls utvecklingsavdelning för elfordon.

– Det är många hjärnor som jobbar med den här problematiken just nu, fortsätter han och tillägger att Vattenfall är intresserade av tekniken med induktiv laddning när den väl kommer.

– Men vi tror att det är lite tidigt än, säger han.