Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny teknik kan minska skadorna

Nya markfuktighetskartor ska minska körskadorna i samband med skogsavverkningar.
– Körskador är skogsbrukets enskilt största problem, säger Isabelle Bergkvist på Skogforsk, skogsbrukets forskningsinstitut.

Hur ska det svenska skogsbruket kunna förse skogsindustrin med runt 100 miljoner kubikmeter virke varje år utan att den i många fall ömtåliga miljön ute i markerna äventyras? Den frågan har än så länge inte haft något riktigt bra svar. Körskadorna har länge varit en ständigt återkommande källa till debatt när det gäller det moderna skogsbruket. Men kanske kan tillgången till nya markfuktighetskartor ändra på det.

Det är Lantmäteriet som har laserskannat hela Sverige från flyg och utifrån det råmaterialet har sedan kartor som visar markens fuktighetshalt tagits fram. Med hjälp av kartorna kan i sin tur skogsägare och skogsentreprenörer planera sina avverkningar. Så kallade basvägar för utkörning av virket kan till exempel placeras där marken är torr och har hög bärighet.

– Det handlar om att minska körskadorna och att minska påverkan på vatten. Hela skogsbruket har enats om att vi måste göra det, säger Per-Olov Jemth, virkesområdeschef på Mellanskog i Gästrikland.

Under måndag och tisdag håller Mellanskog och Skogforsk en utbildning för Mellanskogs inspektorer och entreprenörer i regionen där fokus är att lära sig hur de nya kartorna kan användas som underlag i avverkningsplaneringen.

På plats i skogen i närheten av Norrbo utanför Ockelbo jämfördes kartan med verkligheten.

– Det här kan väl vara ett stöd i alla fall. Om det är snö kan det vara svårt att se om det är vatten i marken eller inte. Sedan är det bra att prata med andra och få lite nyheter. Man är ju ganska ensam i skogen annars, säger skogsentreprenören Jan Rzepka.

Mottot är "inte nudda vatten" eftersom det är vatten som kan föra tungmetaller som kvicksilver och annat skadligt vidare till vattendragen. Det handlar med andra ord både om att minska de synliga skadorna i skogen men också om att minska påverkan på de flöden som finns under markytan.

– Speciellt i närheten av kulturmiljöer, fornminnen eller rekreationsområden ska det inte finnas några körskador alls, säger Isabelle Bergkvist, som är chef för skötsel- och miljöprogrammet på Skogforsk.

De första uppföljningar som gjorts visar på goda resultat. men det räcker inte med ny teknik, menar Isabelle Bergkvist.

– Attitydförändringar och ett ökat fokus på frågan behövs också.