Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny telefonservice gav försäkringskassan problem

GÄVLEEfter en lång tid med allvarliga störningar i telefontrafiken kan försäkringskassans kunder i länet nu räkna med att få kontakt igen.

Annons
I går, torsdag, lokaliserade teknikerna det fel som irriterat kunder och handläggare den senaste tiden. Kunder som ringt har inte kunnat komma i kontakt med handläggare trots att samtalet kopplats fram.
- Det har lett till stora problem, säger Jörgen Ekdahl, informationsansvarig på försäkringskassan.
Problemen har varit värst i södra Hälsingland men alla kontor har drabbats i någon form. Antingen har kunderna inte kunnat höra handläggaren eller tvärtom.
- Det är inte alla samtal som drabbas, säger Jörgen Ekdahl, men det är väldigt tråkigt.
- Många har hört av sig och klagat.
Problemen har förekommit länge men förvärrades när försäkringskassan installerade en ny rikstäckande samtalsfördelare för någon månad sedan.
Det har också lett till problem på andra håll i landet. Det som var tänkt att ge kunderna en bättre telefonservice ledde i stället till ännu större problem i telefontrafiken.
Tidigare fel har åtgärdats men det har hel tiden dykt upp nya och orsaken har inte gått att spåra. Men i går, torsdag, lyckades teknikerna lokalisera felet.
Störningarna har berott på brister i uppkopplingen mellan försäkringskassans interna telefonsystem och Telias fasta nät.

SVEN-OLOF EKMAN
026 - 15 96 42
svenolof.ekman@gd.se