Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya bussar och gladare förare

GÄVLEPå söndag är det premiär för nya lokalbussar. Nästan alla gamla bussar åker ut. Kvar blir de nio modernaste. När hösttidtabellen börjar gälla ska 32 nya Volvobussar vara i trafik.Resenärerna kommer säkert att märka fler förändringar än så.

Annons
X-trafik har skrivit en för länet ny typ av avtal med Swebus. Det är ett utvecklingsavtal på fem år med möjlighet till tre års förlängning. Hittills har entreprenören haft samma ersättning oavsett om bussarna gått fulla eller tomma. I fortsättningen får Swebus sju och femtio, hälften av priset för en enkelbiljett, för varje passagerare. Lokaltrafiken har fem miljoner passagerare per år.

Ökat ansvar
- En ny era med ett nytt kontrakt som ger entreprenören ökat ansvar, sa X-trafiks marknadschef Lars Björling när en av de nya bussarna visades på Hemlingbyberget på måndagen.
Tidigare har X-trafik haft ansvaret för kunderna medan Swebus ansvar har inskränkt sig till att hålla bussparken rullande. En del i det nya konceptet är att Swebus ska delta i marknadsföringen. Susanna Holmberg är nyanställd marknadsförare som hunnit dra igång en namngivningstävling. På lördag visas en ny stadsbuss upp vid Rådhustorget. Då räknar hon med nya namnförslag till den digra bunt som kom in under GD/GIF-olympiaden.

Högre kvalitet
Anders Lundell är driftchef på Swebus i länet och är väldigt glad över Swebus ökade ansvar:
- Nya avtalet ger oss nya möjligheter. Vi har främst tittat på hur vi ska kunna höja kvalitén på resan.
Två sätt är att ge alla förare utbildning i kundbemötande och i mjuk körteknik. Mjukare körning gör resan behagligare och leder samtidigt till lägre bränsleåtgång och miljöpåverkan.
Kommunen, som genom X-trafik upphandlar lokaltrafiken, ska i fortsättningen inte lägga sig i detaljfrågor utan jobba långsiktigt med infrastrukturen.
- Det handlar inte bara om hållplatser utan också om prioritering, till exempel att ge bussarna fördel vid trafiksignaler, säger Lisa Bergdahl på tekniska kontoret.

Större däck
Media bjöds på en provtur med instruktionsföraren Rose-Marie Eriksson vid ratten. En stor fördel jämfört med gamla generationen lokalbussar är större motor, den behöver inte köras så hårt, och däck med betydligt större diameter. Däcksstorleken ger mjukare och behagligare gång och bättre förmåga att ta sig fram i snö.
Bussarna har ventilation med separata utblås för varje sittplats. Det är bra, men tyvärr saknas luftkonditionering.
Sådana krav finns inte arbetsmiljömässigt, vilket kan tyckas märkligt. Bussarna saknar också bälten. Det förklarar Lars Björling med att bälten inte är lagkrav i bussar med ståplatser.
Miljömässigt ser Björling de nya Gävlebussarna som "renast i Sverige." De har partikelfälla och katalysator med utsläpp som ligger betydligt under lagkraven. I fortsättningen ska Swebus lämna en miljörapport varje år.
I den gamla bussflottan finns cirka tio etanolbussar, som är förnyelsebar energi. Beslutet att helt återgå till dieseldrift är kostnadsskäl. Gävle är första etanolkommun som återgår helt till diesel.
En sak finns som inte är lagkrav - automatiskt sprinkleranläggning i motorrummet.

OLLE HILDINGSON