Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Clio är bekväm men utan spänning

Annons

Det är svårt att se att nya Renault Clio verkligen är ny men tittar du noga ser du nya detaljer både här och där. Clio är fortfarande en bekväm liten bil som inte utmärker sig på särskilt många vis förutom att den är väldigt säker för sin storlek. Bland de nytillkomna motorvalen finns den lilla 75 hästkrafter starka etanolmotorn som gör Clio till miljöbil.

Kollegan skrattar åt mig – ska du åka hem med den där? Han vet att jag har 70 mil hem och säger att han har kört nya Clio med 75-hästarsmotorn.

Självklart skulle hemresan bli bekvämare i någon fläskig lyxbil men det är riktigt kul att åka långt med småbilar, framför allt nya småbilar. Att Renault Clio är konstruerad av fransmän betyder att den är bekväm. Fransmännen kan det där med komfort: ingen ska behöva lida för att han eller hon inte har råd att köpa en stor och dyr bil.

75 hästkrafter är inget man skryter med men i kombination med en tjänstevikt på drygt ett ton är jag långt ifrån sist iväg från rödljusen inne i stan. Så fort jag kommit ut på motorvägen lägger jag mig i omkörningsfilen, slår på vänsterblinkern och börjar ljustuta febrilt. Så gör man i Frankrike minsann!

Så småningom har den sista snigeln flyttat på sig, natten och E4:an ligger öde framför mig och jag sätter farthållaren på 120 kilometer i timmen. Visst, det surrar faktiskt en del om motorn nu men högsta växeln ligger i så det är inget att göra åt saken. I övrigt är det tyst i bilen, teknikerna har lyckats få bort mycket av både vindbrus och vägljud. Fjädringen är kanon och bilen passerar motorvägsskarvarna utan att det smäller till i stolen som det gör i många dyrare bilar.

Efter flera timmar bakom ratten svänger jag av från E4:an och vägen blir sämre. Men det märks inte nämnvärt i Clio. Däremot blir det en hel del växlande. På den kuperade vägen där timmerbilarnas hastighet blir ojämn och omkörningarna fler märks motorns svaghet tydligare. Ibland tvingas jag växla ned på trean för att bilen ska få ordentlig fart.

Vid lugn landsvägskörning är bränsleförbrukningen låg men vid motorvägskörning får den lilla motorn jobba hårt och då drar förbrukningen iväg. Körd på etanol hamnar förbrukningen på strax över en liter milen. Kör man på bensin kan man dra av 30 procent av förbrukningen som då hamnar på strax över 0,8 liter per mil. Rätt saftigt för en småbil.

Den som vill köra snålt på långturen får välja dieselmotorn på 101 hästkrafter och får då en förbrukning på runt en halvliter milen.

Konstigt nog har Renault valt att inte ta in någon mindre dieselmotor till Sverige. I hemlandet säljs Clio med ett par mindre dieslar som skulle kvala in som miljöbil i Sverige.

Nya Clio finns i tre versioner: med tre dörrar, fem dörrar och som kombi. Väljer du kombin kan du dock inte välja etanolmotorn.

Clio är inte speciellt rolig att köra men Renault har lyckats gör den elektriska servon bättre och känslan i ratten är numera bättre än i bilspelen i spelhallarna.