Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt spår ger hopp om framtiden

Om sex år ska den nya järnvägen till Gävle hamn stå klar. Men redan nu drömmer hamnen om hur den nya järnvägen ska göra att transporterna går snabbare så att Gävle kan stå sig i den knivskarpa konkurrensen mellan landets hamnar.

Annons

I maj kom Banverket, Region Gävleborg och Gävle kommun överens om en avsiktsförklaring för bygget av den nya elektrifierade järnvägen till Gävle hamn. Projektet beräknas kosta 190 miljoner kronor varav Banverket betalar 133 miljoner. Region Gävleborg 38 miljoner och Gävle kommun 19 miljoner kronor.

I dag måste alla godståg till Gävle hamn stanna på godsbangården i Gävle och växla om och byta från ett ellok till ett diesellok. Med den nya järnvägen ska man kunna åka direkt från hamnen ut på Bergslagsbanan och Ostkustbanan utan att växla om. Den nya järnvägen blir också helt elektrisk vilket innebär att godstågen slipper byta till diesellok för att köra den sista sträckan till hamnen. Det innebär att godstågen kommer att spara en hel timme tur och retur jämfört med i dag.

– Det betyder oerhört mycket för Gävle hamn. Att ha fungerande järnvägstransporter är livsnödvändigt. Det här innebär att trafiken kan bli större och att kunderna tjänar en timme per resa, det är viktigt i konkurrensen med andra hamnar, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle hamn.

Hur mycket hamnen kommer att kunna expandera tack vare den nya järnvägen är det ingen som kan säga i dag. Men alla är överens om att det kommer att skapas nya arbetstillfällen.

– Det här är viktigt för hela regionen. Det här kommer självklart att skapa nya jobb en lång tid efter att det är klart. Det är därför vi går in och satsar på det här, säger Mats Törnquist, regiondirektör.

En positiv bieffekt av den nya järnvägen blir att det skapas mer plats på bangården i Gävle vilket innebär att den troligen inte behöver byggas ut vilket har diskuterats tidigare.

En negativ bieffekt blir att ett antal företag på Näringen kommer att behöva se sig om efter andra lokaler när den nya järnvägen ska dras. Banverket kommer att köpa marken där järnvägen ska gå. Vilka företag som berörs är ännu inte klart eftersom det kommunala planarbetet inte är avslutat. Det finns flera alternativa förslag till sträckning för järnvägen.

– Företagarföreningen på Näringen har redan fått tycka till, vi vill ha en dialog med företagarna på Näringen om vilken sträckning som är bäst, säger Göran Berfenstam, planeringschef på Gävle kommun.